Nyhetsbrev januari 15

Nyhetsbrev januari 15

Fullsatt när bilsporten höll gala i Victoriahallen
Höjdpunkterna var många när svensk bilsport samlades för den årliga Bilsportgalan på Stockholmsmässan i lördags kväll. Bland annat delades Bilsportens Hederspris ut till Andreas och Maria Eriksson från Oldsbergs MSE.
- Tack, det här värmde verkligen och inget som jag hade räknat med, tack, sa Andreas Eriksson från scenen.

Även resultatet i tidningen Bilsports omröstning till utmärkelserna Bilsport Senior Award och Bilsport Junior Award delades ut. Lyckliga vinnare blev rallyduon Pontus Tidemand/Emil Axelsson och kartingjunioren Anton Haaga.

I ett samarbete mellan tidningen Bilsport och Svenska Bilsportförbundet samlades under lördagskvällen 750 middagsgäster för att summera det svenska motorsportåret 2014. Den blev en lyckad kväll där TV-profilen Alexandra Pascalidou och tidningen Bilsports Mikael Johansson lotsade gästerna genom prisutdelningar och musikunderhållning på scenen.

En av galans höjdpunkter var utdelningen av Bilsport Award, en utmärkelse till årets förnämsta prestationer inom grenarna rally, racing, dragracing, rallycross och karting. Efter att segrarna fått sina välförtjänta priser offentliggjordes resultatet av omröstningen på bilsport.se, där läsarna fått lägga en röst på sina favoriter bland senior- och juniorvinnarna. Bilsport Senior Award tilldelades rallyduon Pontus Tidemand/Emil Axelsson som under säsongen 2014 vann WRC2-klassen i det tyska VM-rallyt på asfalt. Bilsport Junior Award gick till den 15-årige kartingtalangen Anton Haaga, från Göteborg.
– Det här var verkligen roligt. Det här priset är ju som motorsportens Jerringpris, konstaterade glade co-drivern Emil Axelsson, som ensam fick ta emot publikens hyllningar.
Pontus Tidemand hade dessvärre förhinder då han engagerats att hjälpa norske VM-junioren Ole Christian Veiby under Monte Carlo-rallyt. 15-årige Göteborgaren Anton Haaga var minst lika glad över sin utmärkelse. Haaga är den förste kartingföraren som tilldelas Bilsport Junior Award.
– Kul för sporten, konstaterade den unge pristagaren som under 2014 bland annat vann en EM-deltävling och slutade femma i VM i klassen KF Junior. I sommar är siktet inställt på VM och EM i KF2 och VM i KZ2.

Under Bilsportgalan, på vilken bland annat Formel 1-stjärnan Marcus Ericsson medverkade, hyllades också Björn Waldegård, historiens första rallyvärldsmästare som dessvärre gick bort 2014. Postumt förärades Waldegård Bilsport Special Award. Prisutdelare var Förlags AB Albinson & Sjöbergs vd Camilla Sjöberg och på plats för att ta emot priset var Björns fru Anita, dottern Marika och systern Siv. Utmärkelsen hyllades med stående ovationer.

Även från Ronnie Peterson minnesfond, Robbert Essebro minnesfond och Anecto minnesfond delades det ut stipendium. Alexander Bergqvist, Douglas Lundberg, Gustav Malja och Victor Bouveng fick ta dela av Ronnie Petersons minnesfond. Jessica Bäckman fick ta del av Robert Essebro minnsefond och Anton Haaga och Jesper Sjöberg fick ta del av Anecto minnesfond.

Årets ungdom, ledare tilldelades Anna Hallams. Årets ungdom tävlande tilldelades Sebastian Eriksson. Årets Bilsportare tilldelades Mattias Wulcan. Årets Bilsportare ledare tilldelades Dennis Bergström. Årets klubbledare tilldelades Morgan Östlund och Leif Halvardsson. Årets miljöpris gick till Hästveda motorklubb.
Priset till årets Young Technician Award tilldelades Charlie Ahlberg.
- Ta åt er alla mekaniker för det här, tänk på att det är ni som ser till så att förarna kan stå upp och skryta, lät Ahlberg hälsa från scenen i sitt tacktal.
Foto: Stefan Boman

Expressen blir TV-fönstret för Rally-SM
Första helgen i februari startar årets Rally-SM i Sandviken. Och i år kommer den bilsportintresserade tittaren att kunna följa upp tävlingarna på Expressens Webb-TV. Där kommer varje söndag klockan 11:00 efter en deltävling i Rally-SM ett magasin att finnas.
- Det känns riktigt bra att vi får till det här magasinet för Rally-SM och att rallyserien nu kommer ut på en mer publik plattform igen. Expressens webb-TV är en stark kanal ut mot en bredare sportintresserad publik, säger Sören Emmervall PR och kommunikationsansvarig på Svensk Bilsport.

Magasinet kommer att produceras av produktionsbolaget Webbmediahuset och ha Christian Holmudd som programledare.
- Ja, det blir en efterhandsproduktion som ska spegla tävlingen. Sen kommer magasinet att finnas på vår egen kanal, sbf-play också, fortsätter Emmervall.

Rallyt är först ut, men det kan komma att bli fler sportgrenar på Expressen-TV.
- Expressen har visat ett klart intresse för bilsporten. De själva kommer göra en hel del runt Rally Sweden och de har flaggat för att de gärna ser mer av den nationella bilsporten i sin kanal, avslutar Sören Emmervall.

Första träffen för nya FunktionärslandslagetFredagen den 23 januari var det uppstart för Funktionärslandslaget årsmodell 2015. Sju ungdomar mellan 17-22 år hade valts ut av alla sökande och var på en första träff på bilsportförbundets kansli i Sollentuna. Träffen var till för att de nya funktionärerna skulle få en chans att lära känna varandra, men dagen ägnades även till att dra upp de första riktlinjerna för deras kommande år.

Med på träffen var Elisabeth Eriksson från förbundets styrelse och Lina Zetterström som var med i funktionärslandslaget 2013. Lina kunde förmedla en hel del bra information om hur det var för henne under sitt år i Funktionärslandslaget. Från kansliet fanns Crister Nystrand på plats. Nystrand som nu tar över ansvaret för funktionärslandslagets och som kommer vara gruppens projektcoach under året.
‑ En mycket bra första träff där många bra idéer och frågor lyftes fram, men även förväntningar och önskemål presenterades av de sju i gruppen och det tyder på ett bra driv, menar Crister Nystrand och fortsätter.
- De ser alla fram emot året och att få en bra utbildning och massor med erfarenhet att för att utveckla sig själva som kunniga funktionärer som kan föra bilsporten framåt, avslutar Nystrand.

Krafttag från tekniska kommittén kring felaktigt modifierade rallybilar
Under dryga året har både den tekniska kommittén och rallyutskottet nåtts av allt fler påringningar om bilar som inte anses följa befintliga regler. Inom övriga sportgrenar reglerar detta ofta sig självt genom att en förare protesterar mot en medtävlare om denne anser eller misstänker att konkurrentens bil på något sätt inte är enligt reglementet och gynnas av detta.
- Av någon anledning fungerar detta inte lika bra inom rally utan där går förarna istället och snackar bakom ryggen och sprider rykten om felaktiga bilar. De mest modiga eller irriterade hör sedan av sig till teknikchefen på förbundets centrala kansli eller i en del fall direkt till tekniska kommittén och ber oss om tätare och bättre kontroller, säger Raymond Johansson, sekreterare i Svensk Bilsports tekniska kommitté och fortsätter.

- När vi i början av 2014 fick allt fler påringningar bestämde vi oss för att göra ett antal stickprov under hösten för att få en egen bild av situationen. Tyvärr visade dessa stickprov att våra föraningar stämde och det har spridit sig ett sätt att modifiera bilarna som inte följer reglementet och som i vissa fall äventyrar säkerheten. Dock skall sägas att vi inte har några indikationer på att detta förorsakat någon olycka ännu, säger Johansson.

Tekniska kommittén noterade dessutom att det finns en regional skillnad som de tror hänger ihop med att det finns tekniker med olika erfarenhet, rutin och auktoritet att göra noteringar. Det kan vara mycket jobbigt att notera saker i vagnboken om att en bil till vissa delar måste byggas om eller i värsta fall inte ens får starta i tävlingen.
- Vi känner till några tillfällen där det till och med upplevts lite hotfyllt i samband med besiktningen, vilket givetvis är helt oacceptabelt och kommer att rapporteras om vi får kännedom om detta igen, menar Raymond Johansson.

På senaste mötet tog tekniska kommittén beslut på att under 2015 stötta besiktningscheferna på ett antal tävlingar med support från tekniska kommittén.

Det som kommittén framförallt kommer att fokusera på är dels felaktiga hjulupphängningar, samt otillåtna modifieringar av kaross och balkar. Kommittén skall även titta på interiöra detaljer som förlängda rattnav som ger mycket höga böjmoment på rattaxeln, flyttade och modifierade styrkolonner som påtagligt kan försämra deformationen vi en frontkrasch. Dessutom finns det som följd av att en del bilbyggare flyttar stolarna för långt bakåt också en del som även monterat otillåtna pedalställ.
- Det kan tyckas oväsentligt att flytta en stol bakåt och att detta bara ger ett ”fräckare” utseende, men givetvis görs detta för att förbättra balansen i bilen vilket då gynnar den bilen framför alla de som faktiskt följer reglerna, säger Raymond Johansson.

För att inte skapa ett stort kaos för de som nu måste bygga om sina bilar och ge dom mesta möjliga tid för detta så gick tekniska kommittén ut med ett officiellt meddelande före jul- och nyårshelgerna så att medlemmarna kan använda en del av den tiden. Tekniska kommittén kommer också att ge ett antal veckors tid i vagnboken innan bilen måste vara återställd i reglementsenligt skick.
- Vi i tekniska kommittén hoppas nu på att denna extra fokus på rallybesiktningar skall stävja otillåtna ombyggnader och göra att bilarna tävlar under mer rättvisa förhållanden.

Hela förberedelsearbetet har gjorts i samråd med Rallyutskottet som också fått en del påringningar från aktiva om konkurrenter med otillåtna konstruktioner i vissa bilar, avslutar Raymond.

Viktigt att ha koll på när försäkring gäller vid test och träning
Det gäller att vara förbered när starten går. För det krävs det oftast att få känna på bilen och materialet innan tävling, gärna på någon testdag. Det är då det också är viktigt att veta vad som gäller om något oplanerat skulle inträffa.
- Ja, vi har tyvärr haft ett par vurpor i under test i rallyskogarna. Nu gick det bra med de som satt i, men rent försäkringsmässigt blev inte utfallet så bra, säger Crister Nystrand som arbetar på avdelningen Klubb och Tävling på Svensk Bilsport.

För en tid sedan gick förbundet ut med ett officiellt meddelande på sbf.se och efter det har frågorna om vad som gäller blivit fler.
- Jag tycker det är positivt att våra medlemmar sätter sig in i försäkringsfrågan. Det är oftast mycket pengar det handlar om när du är ute och kör din tävlingsbil, säger Nystrand.
För att licensförsäkringen skall gälla, krävs ett utfärdat tävling- eller träningstillstånd. Detta söks som vanligt av klubben i Bilsport Online. Detta gäller givetvis även tester som sker på eller utanför motorbanor.
- När det körs tester eller träning på bana eller i rallyskogen så måste det finnas tillstånd från förbundet för att för att försäkringarna skall gälla. Och även att det är en klubb som är med och arrangerar detta på något vis för annars gäller som sagt inte våra licensförsäkringarna. Det här fungerar även på samma sätt om man kör utomlands. Om föraren hänger med och kör när ett privatteam kör test på en hyrd bana utan tillstånd från det landets förbund, då gäller inte försäkringen. Det kan vara värt att stämma av innan man kör ut på testet, avslutar Crister Nystrand.

Gästmekanikerprojektet fortsätter under 2015
Motorbranschens Arbetsgivareförbund, MAF har sedan 2004 genomfört ett gästmekanikerprojekt inom ramen för Motorbranschens yrkesnämnder och Bilproffs.se.

Sedan premiäråret 2004 har det till stor del handlat om att väcka intresse hos ungdomar för ett utvecklande och intressant yrkesval i en spännande bransch, oavsett om det handlar om en framtid som tävlingsmekaniker hos ett av motorbranschens företag.

Redan från start kunde intresserade ungdomar på fordonsprogrammets årskurs 2 eller 3 erbjudas plats i svenska toppteam i racing, dragracing, rally och rallycross. Ett begränsat antal platser för de bästa och mest motiverade eleverna från fordonsprogrammet, kunde även erbjudas i Formel 1 och DTM.

Närmare 150 blivande fordonsmekaniker har hittills prövat på det spännande livet som gästmekaniker, nationellt och internationellt.

Flera av dem har blivit bilsporten trogna som mekaniker på heltid, säsong eller som helgmekaniker på fritiden. Fram tills förra året har eleverna fått söka som gästmekaniker hos Bilproffs.se, som sedan i en urvalsprocess tagit ut de som ansetts mest lämpade som gästmekaniker och placerat ut dem i olika team. När nu gästmekanikerprojektet går in på sitt 11:e år, är det dags att presentera nästa steg i denna framgångsrika och uppskattade satsning på rekrytering till motorbranschens yrken.

Om du som team söker gästmekaniker från och med i år: Bilproffs.se erbjuder intresserade team att ta kontakt med närmaste lämpliga gymnasieskola med någon av fordons- och transportprogrammets olika tekniska inriktningar, för att erbjuda skolan att tillsammans med teamet välja ut en eller två intresserade och lämpliga elever. När team och skola tillsammans valt ut den eller de elever som man bedömer som lämpliga, skickar teamet in en intresseanmälan till Bilproffs.se. Bilproffs.se gör sedan en bedömning att den tilltänkte gästmekanikern uppfyller ställda kriterier. Anmälan görs via länken http://bilproffs.se/aktiviteter/gastmekaniker-4/intresseanmalan-till-gastmekaniker/
Glöm inte att kryssa för anmälan via team och ange teamets kontaktperson och kontaktuppgifter.

För team som inte har daglig kontakt med skolan, går det att hitta kontaktuppgifter till skolor per län via länken

Om du som elev vill bli gästmekaniker söker du från och med i år:
I det fall skolan inte har kontakter med lämpliga team, men har elever som är intresserade av att prova på som gästmekaniker, finns möjligheten för eleven att anmäla sitt intresse till Bilproffs.se, som då hjälper till att knyta kontakt med lämpliga team i regionen. Intresseanmälan görs via länken

Under 2015 kommer maximalt tio gästmekaniker kunna erbjudas platser, så det gäller att vara ute i god tid med sin anmälan och personliga presentation (Behövs inte om anmälan kommer från team).

Upplev bilsporten från SM-veckan igen
I helgen som var avgjordes SM-veckan i Örebro. Bilsporten hade tre sportgrenar representerade i årets SM-vecka. Rally, Bilorientering och Radiostyrd Bilsport.
SVT sände hela veckan live och med reportage i både SVT1 och SVT 2 samt på sin playkanal. Klicka in på läs för att hitta länkar till SVT:s sändningar från bilsporten i SM-veckan.

Reportage radiostyrdbilhttp://www.svtplay.se/klipp/2644105/sm-veckans-mest-fartfyllda-sport

Radiostyrd bil finaler

Radiostyrdbil – rapportering live från A-finalen 1:12 track

Bilorientering
Del 1 Intervjuer inför start med regerande mästarna Björn Henriksson och Ulf Andersson

Del 2 – inför sträcka tre och med bilder från otäcka kraschen på sträcka 1 mm.

Del 3 – segerintervju

Rally:
Kval:

Final:

Tidemands andra finalåk

SM-silver till Göransson

Göransson i Vinterstudion

Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes) eller EM (Dragracing i Tierp och Karting i Kristianstad ).