Nyhetsbrev maj 2014

Nyhetsbrev maj 2014

Förbättrad sökfunktion i tävlingskalendern
Sökfunktionen i bilsportens tävlingskalender har utvecklats. Efter att ha varit lite kantig har den nu fått en uppdatering. Något som ska underlätta för besökaren att hitta rätt bland sportgrenar och arrangemang.
- Det vi gjort är att utöka och förbättrat sökfunktionen i vår tävlingskalender på webbsidan så att den söker lite djupare och fångar upp mer av den information som finns. Om besökaren exempelvis skriver in Regularity så kommer den att hitta det som har med den tävlingsformen att göra, ja, allt som arrangören skriver in i informationstexten/fältet blir sökbart, säger Crister Nystrand på avdelningen klubb och tävling.

Mer fakta i informationstexten från klubbarna ska också hjälpa sökmotorn att hitta rätt.
- Ja, sökmotorn kan bara hitta det som finns så vi kommer nu att uppmana alla arrangörer att de lägger in mer information som är relevant för tävlingen i informationstexten på tävlingskalendern, då får sökmotorn mer att jobba med och det blir lättare att hitta det som besökaren eftersöker, avslutar Nystrand.

Föreningsbrevet
För en tid sedan skickade förbundet ut ett föreningsbrev till samtliga klubbar. Ett brev där en hel del matnyttig information finns att ta del av. Har du inte läst brevet ännu så finns det att ta del av här.

1 år och 1 miljon tittare
När SBF-plays magasin sändes den 27 maj firade magasinet 1-årsjubilium och det har varit ett år av en positiv utvecklingskurva för både månadsmagasinet och veckobloggen. En miljon tittare har klickat in för att titta på bilsportens egen playkanal.
- Vi har haft mycket med i magasin och bloggar från både stora tävlingar till mindre evenemang och vi har haft profiler med i studion och även på besök för längre inslag, så det känns kul att nu fira ett år, säger Jörgen Ekwall, marknadsansvarig på Svensk Bilsport och fortsätter.
- Tanken när vi startade var för att få ut mer bilsport i media. Då vi inte kom in lika mycket i traditionell media så valde vi att skaffa oss en egen plattform för att få ut bilsporten, menar Ekwall.
Under året har även liveproduktionerna från landets tävlingar tagit fart. Idag sänder flera olika grenar live från sina tävlingar.
- Riktigt roligt att se att livesändningarna ökat. Här har en del utskott styrt upp så att samtliga SM-tävlingar skall sändas, men även mindre tävlingar sänds vilket är roligt.
Och från enklare sändningar i början har vi nu med små resurser vuxit i produktionerna, så vi växer på flera fronter. Och vi ser också att fler vill vara med i programmet, viket är positivt för hela rörelsen, avslutar Jörgen Ekwall.
Se hela senaste magasinet här.

Ta båten till tävlingen – bra förmånspriser för bilsportare
Kom fram pigg och utvilad till tävlingen. Det kan du som reser med båt göra nu. Svensk Bilsport har tecknat avtal med både TT-Line och Stena Line. Och sedan tidigare finns även ett avtal med Tallink/Silja Line för resor till Finland.
- Det stämmer. Vi har nu gjort klart med ett par av de stora färjeaktörerna och kan med dessa avtal erbjuda rabatt för våra medlemmar, säger Jörgen Ekwall, marknadsansvarig på Svensk Bilsport.

På sbf.se kommer inom kort information att finnas med alla uppgifter som behövs för att ta del av avtalsrabatterna.

Bilsporten bygger nytt administrativt system
Ett nytt tävlingsadministrativt system som baseras på Idrott Online ska tas fram för bilsportrörelsen. Idrott Online är det system som Riksidrottsförbundet använder och som de flesta idrottsförbund redan nyttjar till sina administrativa system. Det är även i Idrott Online som redovisningen av antalet utövare sker. Det är här Riksidrottsförbundet läser av antalet medlemmar och det är den avläsningssiffran som sen även ligger till grund för det stöd som bilsporten får utifrån det statsstöd som tilldelas hela idrottsrörelsen.
- Vi ser fram emot det här. Vi har uppstart nu. Tidsmässigt sen så går vi in i en analys fas där flera referensgrupper kommer att involveras. I november ska analysfasen vara klar. Där ser vi sen vad vi behöver komplettera med och vad som ska göras. Då blir det nytt styrelse beslut och sedan startar bygget under kvartal ett och två. Även där kommer klubbar och distrikt bli involverade och då kommer styrelsen ta ett nytt beslut. Målet sen är att allt ska vara klart till hösten 2015, säger Thomas Jansson, förbundsdirektör på Svensk Bilsport.

Företaget Evry blir projektledare och drivande partner i projekt. Ett projekt som blir den största tekniska förändringen i Svensk Bilsport på många många år.
- Det är ett stort spännande projekt som vi nu startar upp. Vi är cirka 100 000 medlemmar, men vi måste kunna visa det för RF och då måste vi och alla våra klubbar in i Idrott Online och då krävs det ett nytt system, avslutar Elisabeth Eriksson.

Det stora idrottsvalet 2014
Låta alla idrotta. Det är slagorden som Riksidrottsförbundet kommunicerar ut under valåret 2014 där de vill få politiker att tillsätta mer resurser till idrottsrörelsen.
Det finns fyra hörnstenar i det manifest som Riksidrottsförbundet nu vill synliggöra för såväl politiker som vanliga medborgare. Det är Stärkt stöd till idrottsföreningar, Investera i idrottsanläggningar, Föreningar är inte företag samt Internationella arrangemang i Sverige. Tillsammans är idrottsrörelsen nästan 3 miljoner och självklart en intressant målgrupp för politiker under ett valår.
- Utav de fyra punkterna så är två lite viktigare för oss. Förutsättningar för föreningslivet och tillgång till anläggningar som för oss är mark och vägar. Momsfrågan har drivits sedan förra valet där det finns påtryckningar som menar att föreningar är företag. Det är vi inte och det där måste vi verkligen få en förståelse för. Vi är ideella föreningar och måste ges förutsättningar utifrån det, säger Thomas Jansson, förbundsdirektör på Svensk Bilsport och fortsätter.
- Sen är det markfrågan. Att få tillgång till vägar för att bedriva den verksamhet som finns inom en del av våra sportgrenar. Och där är det flera förbund som har samma problem och därför har RF tillsatt en arbetsgrupp med representanter från flera förbund för att driva på i den här frågan, avslutar Thomas Jansson.
Se inslaget här.

Påminnelsen om vart Tävlingsrapporterna skall skickas.
Varje vecka kommer tävlingsrapporter in till Svenska Bilsportförbundets centrala kansli, rapporter som skulle skickats till respektive tillståndsgivande distrikt. Mycket tid och onödigt porto läggs på att skicka dessa till rätt distrikt.

Den obligatoriska Tävlingsrapporten skall skickas tillbaka till den instans som godkänt tävlingstillståndet, och förbundet centrala kansli handlägger bara riks/mästerskapstävlingar (SM/JSM/RM). Alla övriga Tävlingsrapporter skall till ert distrikt.

Dock, registernummerlistor Rally, skall alltid till SBF centralt – Teknik.

Klart med ny landslagskoordinator i racing
Peter Helling. Så heter Svensk Bilsports nya landslagskoordinator i racing. Helling tillträdde rollen som koordinator från mitten av maj bara dagar efter det att racingens landslagsgrupp presenterades.
- Det stämmer. Det har tagit lite tid att få till rätt person i rollen som racingen koordinator och under den tiden var vi, jag och Kenneth Thorén, tvungna att ta ut årets landslagsgrupp, men nu har vi klart med Peter och det känns verkligen riktigt bara att nu kunna gå in i arbetet även i racingen med samma organisation som i övriga grenar, säger Förbundskapten Magnus Lampert.

Peter Helling som är bosatt i Varberg har under flera år innehaft ledande befattningar inom svenskt näringsliv men under de tre senaste åren har han varvat ner en del i yrkeslivet för få mer tid till motorsporten och sonen Roberts satsning. Den egna karriären bakom ratten bedrevs inom kartingen i början av 70-talet. Nu kliver han in i en ny roll inom bilsporten.
- Det är ju ett uppdrag som är helt nytt nu med landslagskoordinatorer till grenarna. Så nu gäller det att hitta rätt plattform för arbetet. Men en viktig del blir att vara delaktig i de aktivas planering och utveckling och kunna stötta i för att de ska nå sina målsättningar. Viktigt blir också att ta del av vad förarna vill ha,  säger Peter Helling.

Med rekryteringen av Peter Helling är nu organisationen för bilsportens landslag på plats.
- Det ska bli spännande att kiva in i den här rollen och att få träffa de andra koordinatorerna och höra hur de arbetar, avslutar Peter Helling.

Ungdomsintegreringsprojektet arbetar vidare mot de uppsatta målen
Med förankring i förbundets visionen full fart framåt mot 2015 rullar Ungdomsintegreringsprojektet nu in på sitt tredje år. Ett projekt som har som mål att 2015 ökat antalet unga funktionärer med 335 stycken och att under samma år arbetar minst hälften av bilsportens distrikt med egna ungdomsintegreringsprojekt där fokus är att ge ungdomarna en c-utbildning.
- Det har varit en positiv uppslutning i bilsporten kring detta, större än vad vi trodde från början när vi stod i startgroparna 2012. Just nu ser vi ett paradigmskifte inom bilsporten. Allt fler satsar på att rekrytera och behålla unga ledare ute i klubbarna, och det är oerhört positivt att se att de yngre nu börjar ta plats och att de får ta plats, säger Josefin Lundin, styrelsens representant i projektet.

De distrikt som ingår i satsningen är Södra, Småland, Gotland, Mellannorrland och Stockholm. Alla distrikt som ingår ska ge ungdomarna en c-utbildning, sedan får de lägga till egna mervärden. Så distrikten jobbar på olika sätt för att nå målet. Distrikten själva vet bäst vad som passar dem och vad som kommer att funka i deras distrikt.
- Vi måste se över vår organisation och hur vi integrerar nya medlemmar för att utvecklas och möta samhällets efterfrågan och struktur, och där är ungdomsintegreringsprojektet tillsammans med Idrotten Vill och Framtidens idrottsförening en viktig nyckel för att lyckas, avslutar Josefin Lundin.

Glöm inte att söka LOK-stöd
Förkortningen LOK står för statligt lokalt aktivitetsstöd, LOK-stöd kan sökas av alla idrottsföreningar som bedriver verksamhet för deltagare i åldern 7-25 år. LOK-stödet finns för att stödja föreningsdriven barn- och ungdomsidrott.

Sista ansökningsdag 25 februari för perioden 1 juli – 31 december och 25 augusti för perioden 1 januari – 30 juni.

Stödberättigade är deltagare mellan 7-25 år. Ledarstöd ersätter tidigare sammankomstbidrag. Om man har två eller flera ledare och närvaroregistrerar i IdrottOnline finns möjlighet till ett extra ledarstöd. Ledare ska vara lägst 13 år. Ingen övre åldersgräns för ledare. Personnummer ska registreras.
Läs mer här:

Funktionärslandslaget fortsätter att utveckla sig
Utbildningen av unga funktionärer fortsätter. I slutet av förra veckan genomförde Funktionärslandslaget ytterligare en träff då de under två dagar i norra Stockholm fick ytterligare lärdom av vad som kan komma att krävas av en funktionär i ledande roll på större arrangemang.

Några av funktionärslandslagets medlemmar har redan hunnit med att arbeta på flera stora arrangemang som genomförs i Sverige och ett delmål i projektet är att få till erfarenhetsutbyte på stora internationella arrangemang.
- Vi diskuterar detta med FIA och hur vi ska få till erfarenhetsutbyte för yngre funktionärer mellan olika länder och större arrangemang. Internationellt erfarenhetsutbyte är jätteviktigt och något vi verkligen vill få till för att ge dessa ungdomar ytterligare kompetens, säger Hanna Sandberg som är utbildningsansvarig på bilsportförbundet.

Under dagarna vid Arlanda fick gruppen ta del av föreläsningar och teambuildning både från SISU och av en erfaren funktionär. Maria Gidlund från SISU Idrottsutbildarna gick igenom idrottens föreningslära som är för alla organisationsledare vad körkortet är för alla bilister och är samlingsnamnet på allt som har att göra med föreningskunskap, föreningsjuridik och föreningsrätt. I Idrottens föreningslära ingår också utveckling av föreningens organisation och verksamhet. Allt handlar i grunden om den ideella föreningen, om dess utveckling i nutid och framtid och om de utmaningar som står för dörren.
- Den här gången fick de lära sig mer grunden inom föreningsläran. Vid nästa träff ska vi bland annat lägga fokus på föreningsjuridiken, fortsätter Hanna Sandberg.

Medlemmarna i Funktionärslandslaget är mellan 17 och 26 år.
- Ja, vi är en grupp likasinnade ungdomar som brinner för det här med att vara funktionärer och om man vill utvecklas inom motorsport så är det här givande och det kommer även vara bra för kommande arbete tror jag då vi får lära oss mycket i de kurser vi har, säger Filip Sjödin.
Skånskan Annika Nilsson fyller i.
- Vi har arbetat med ledarskap och presentationsteknik samt konflikthantering och hur man förbättrar sitt förtroende inför en större grupp.

Ett av kurspassen hölls av SISU:s Marita Skogum. Skogum som är sexfaldige världsmästaren i orientering, och som under flera år även varit förbundskapten för orienteringslandslaget föreläste om ledarskap, presentationsteknik och konflikthantering.
En som rör sig mer i motorvärlden är Anette Heleander, hon var kursens inspirationsföreläsare. Med sin föreläsning tog hon med deltagran på hennes resa mot att bli världens första kvinnliga chefsstarter i Dragracing.
- Om man vill utvecklas sig som funktionär inom bilsporten är detta bästa sättet, här får man en bredare bild av bilsporten och man får en inblick inte bara i den grenen man själv håller på med, avslutar Annika Nilsson.

_______________________________________________________________________________
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden) eller EM (Dragracing i Tierp och Rallycross i Höljes).