Nyhetsbrev oktober 2010

Förbundsmöte i Helsingborg
Nästa års Förbundsmöte äger rum söndagen den 10 april på Elite Hotel Helsingborg (Marina Plaza). Mer detaljerat program kommer längre fram.

Sök RIG senast 15 november
För 15-åringar som vill skaffa sig en gymnasial utbildning parallellt med racingkarriären finns Riksidrottsgymnasiet RIG Racing i Mjölby. Varje år tas fyra elever in och sista ansökningsdag är 15 november. Ansökningshandlingar finns på www.sbf.se.

Tävlingsrapporter till rätt tillståndsgivare
Klubb- och Tävlingsavdelningen vill påminna alla tävlingsarrangörer om att sända in tävlingsrapport med eventuella bilagor till rätt instans (det vill säga tillståndsgivaren) och i rätt tid för att undvika förseningsavgift.

Varje vecka får SBF:s kansli handlingar som egentligen skulle ha gått till distriktshandläggaren av tävlingstillstånd. Detta medför inte bara försenade rapporter utan även extra porto och vidarehantering.

Följande gäller: Tävlingsrapport fullständigt ifylld och signerad, resultatlista med personnummer och domarrapport (för de sportgrenar som har domarrapport) samt ev bilagor, skall skickas till den som har utfärdat tävlingstillståndet, och vara tillståndsgivaren tillhanda inom 5 vardagar efter tävlingen. SBF:s kansli skall endast ha tävlingsrapporter från Mästerskapstävlingarna (INT/EM/VM/SM/RM-tävlingar). Övriga tävlingsrapporter skall gå direkt till distriktshandläggaren för tävlingen.

Ny tjänst för anläggning och miljö
Den 1 november börjar Ola Blomqvist på Svenska Bilsportförbundets kansli för att ansvara för miljö- och anläggningsfrågor. Ola kommer närmast från oljebranschen och Statoil/Hydro, där han arbetat som distriktschef för 80 bensinstationer med hälsa- och miljöansvar för de anställda.

En resa per distrikt och sportgren
Ni som varit/ska iväg på SGA träffar under 2010 – kom ihåg att förbundet står för en resa per distrikt och sportgren under året. Vi ser att många inte har utnyttjat möjligheten. Kontakta ekonomiavdelningen om ni har några frågor.
När det gäller resor är blanketten Resebidrag för ungdom uppdaterad.

Förbundet söker racebuss/trailer
Inför 2011 års 75-års jubileum söker Svenska Bilsportförbundet en racebuss/trailer med tält att använda på vår roadshow under året. Vi ser att bussen/trailern har ett lastutrymme, kök alternativt pentry och sovplatser. Det är ett plus om det finns någon konferensdel och tält till båda sidorna. Intresse finns för både köp- och hyralternativ. Har du något av intresse maila gärna bilder till jorgen.andersson@sbf.se eller ring 070-200 62 06.

Årligt licensutskick i december
Du som har löst ut din licens i år får i vecka 49 ett inbetalningskort i brevlådan. Inbetalningskortet avser licens 2011, och kan användas under hela året. Du som inte löste licens 2010 kontaktar Licensavdelningen i god tid innan det är dags för tävling så skickar vi dig ett inbetalningskort. 2010 års licens är giltig t.o.m. 31/1-11.

Inför 2011 har vi ett par nya licenser. Läs om dessa i tidningen som medföljer inbetalningskortet eller på www.sbf.se

För snabb och smidig hantering:
Använd alltid inbetalningskort för aktuellt år.
Använd aldrig gammalt OCR-nummer.
OCR-nummer är personligt.
Betala 14 dagar innan tävling.

Ny TM-kampanj med försäkringar
Förbundets samarbetspart Moderna har inlett en ny telemarketingkampanj för att marknadsföra sin speciellt framtagna försäkringar för bilsportare. Tecknar du en försäkring hos Moderna gynnar det din plånbok, samtidigt som det går en slant tillbaka till förbundets satsning på bland annat unga talanger.

Bilsportförbundet medverkar på Gamex
Höstlovsveckan arrangeras på Kistamässan i Stockholm Gamex, den första mässan som bjuder både på allt inom konsolspel samt dataspel och det senaste inom musik, film och nöjen. Bilsportförbundet är dels en part i mässan, och dels medverkande med en 100 kvadratmeter stor monter. Besök oss gärna och testa WRC.

Anmälan till galan öppnar i november
Bilsportgalan i Uppsala den 29 januari börjar ta form. Följ arbetet på www.bilsportgalan.sbf.se där information fylls på kontinuerligt. Anmälan till galan öppnar mot slutet av november.

Snart dags för 75-års jubileum
År 2011 går i firandets tecken från början till slut. Under Distriktsordförande-konferensen i Karlsborg fick samtliga SDF information om tankarna kring vårt jubileum. Bland annat beslutades att Västra BF tar han om februari månad, då även distriktet firar sitt 75-års jubileum och Rally Sweden arrangeras.
Mer om DOF-konferensen och tankarna kring jubileet i kommande nummer av Bilsport-Börsen.

Information från Svenska Spel
När det gäller försäljning/prenumerationer av Trisslotter informerar Svenska Spel att följande gäller:
· Prenumeranten ska vara minst 18 år, och den kontrollen sköter vi på Svenska Spel när vi får in anmälan.
· Prenumerationsförsäljning är enkelt; ingen hantering av vare sig lotter eller pengar.
· Det räcker långt att medlemmarna säljer ett fåtal prenumerationer var!
· Det är enbart försäljning av löslotter som i och med 18-årsgränsen inte längre är möjlig ute bland idrottsföreningarna.
Läs mer på www.svenskaspel.se/förening om hur prenumeration på Triss fungerar och vad föreningen kan tjäna på det.

Informera via allaaktiviteter.se
Allaaktiviteter.se hjälper föreningar med att nå ut med aktiviteter till en bred publik. Medlemskapet är gratis och det går bra att kostnadsfritt länka till egen hemsida.
Läs mer på www.allaaktiviteter.se

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 20 000 förare giltig tävlingslicens, och antalet licensierade funktionärer är ungefär lika stort.
Antalet medlemmar som tillhör klubbar anslutna till Bilsportförbundet är cirka 107 000, fördelade på 470 klubbar. Sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM eller EM.