Nyhetsbrev oktober 2015

Nyhetsbrev oktober 2015

Inbjudan ute för Rally och Rallycrossprint under SM-veckan vinter 2016
Redan under vecka fyra på det nya året rullar SM-veckan vinter igång i Piteå. Svensk Bilsport deltar i år med både sprint i rally och rallycross under veckan som även sänds i live SVT. SM-veckan är ett koncept utvecklat tillsammans mellan Riksidrottsförbundet och SVT.

Under en vecka har flertalet olika idrotter en unik chans att lyfta sina sporter och utövare då SVT livesänder från hela SM-veckan, och exponeringen i SVT-fönstret är riktigt bra för de utövare och idrotter som väljer att vara med. Bilsporten ligger alltid högt i tittarsiffror från SM-veckan.

Sedan starten av SM-veckan 2009 har arrangemanget bara vuxit. Senast i somras i Sundsvall var 40 idrotter representerade och runt 9 000 utövare fanns på plats under veckan.

I Piteå deltar Svensk Bilsport med två SM-tävlingar, rally- och rallycrossprint som genomförs söndagen den 31 januari som är den sista tävlingsdagen under SM-veckan. Båda tävlingarna kommer att varvas under dagen med första start 09.30 och tävlingarna kommer att avslutas runt 14.30.

Rallysprint har funnits med i SM-veckan sedan 2013. I Piteå kommer sträckningen gå cirka 2 km på fin traditionell skogsväg och avslutas inne på rallycrossbanan på Piteå Motorstadion, totalt omkring 3 km sträcka som körs två gånger i kval och två gånger i final. I rallyt ingår två klasser, 2 WD och 4 WD där man tävlar om sprintgulden. På lördagen erbjuds förarna att köra en teststräcka på cirka 7 kilometer som uppvärmning och test.

Det är även inne på motorstadion som rallycrossprinten kommer att köras.

I rallycross är det också två klasser som finns på programmet, SuperCar Lites-klassen och Supernationell tillsammans med Supernationell 2400. Rallycrossprinten körs på poäng och tävlingen genomförs med tre kvalheat, semifinal och final.

Tävlingen kommer att sändas i SVTPLAY och kommer även att sändas en timme i SVT. För att genomföra de fyra olika klasserna krävs minst 10 startande per klass, men det är också maximerat till 15 startande per klass för att arrangemanget ska hinnas med under de timmar det är ljust.

Sista anmälan är redan 27 november för att se hur många tävlanden som vill ta chansen att köra om SM-gulden i sprint och visa upp sig på bästa sändningstid.

- Anledningen till den tidiga anmälningstiden är för att arrangerande Piteå MS ska kunna planera och genomföra tävlingen på bästa sätt, men också för att vi ska ha lite respittid mot SVT om vi har för få startande, säger Jörgen Ekwall Svensk Bilsports projektledare för SM-veckan.

Ta chansen och var med och tävla om vinterns sprintguld i rally och rallycross. Förutsättningarna ser riktigt goda ut för spännande och bra tävlingar för både tävlanden, publik och TV-tittare.

- Klubben har ett fint motorsportområde och ett gediget kunnande att arrangera både rally- och rallycrosstävlingar, så jag ser fram mot vinterns SM-vecka i Piteå så nu hoppas vi att förarna och teamen vill vara med och visa upp sig, avslutar Jörgen Ekwall.

För de tävlande som önskar boende så finns förmånliga boendealternativ på Piteå Havsbad, se inbjudan för mer information.

Mer information och inbjudan för Rally och Rallycross på www.piteams.org

Folkspel fortsätter succén med föreningsspecifika Sverigelotter.
Nu är det dags att beställa nästa omgång Sverigelotter med ert föreningsnamn på!
Sista beställningsdatum är 27 november 2015
Försäljningsperioden är från
1 maj 2016 - 31 augusti 2017
Beräknad leverans 1 maj 2016
För att ni ska kunna få ert föreningsnamn tryckt på Sverigelotten behöver ni beställa minst 3000 lotter. Full returrätt på Sverigelotter med föreningsnamn.

Lotterna kan levereras både i hel och flera delleveranser. Tryck - Endast klubbnamn (inga färg eller logotypes är möjliga)
Mer information om finns på www.folkspel.se

Pengar kvar att söka för Idrottslyftsprojekt
Idrottslyftet är en ekonomisk satsning från regeringen på idrottens barn- och ungdomsverksamhet där varje specialidrottsförbund får en viss summa pengar att dela ut till satsningar inom ramen för projektet. Idrottslyftet ska stärka och utveckla världens bästa barn- och ungdomsidrott så att fler flickor och pojkar väljer att idrotta i föreningar där verksamheten bedrivs utifrån Idrotten vill. Och för 2015 finns det fortfarande pengar kvar att dela ut till projekt inom ramen för Idrottslyftet.
- Ja, det stämmer. Vi inom bilsporten har pengarna kvar att dela ut. Och det här är öronmärkta pengar, säger Crister Nystrand, Svensk Bilsports ansvarige för Idrottslyftet.

Närmare 500 000 kronor finns kvar att dela på för föreningar som funderar på att genomföra aktiviteter inom barn-och ungdomsidrott. Pengar som borde kunna komma väl till användning för olika projekt inom bilsporten.
- Ja, det tror jag. Och det är som sagt så, att om pengarna inte delas ut kommer de att bränna inne och kan alltså inte tillfalla Svensk Bilsport på något annat vis, avslutar Nystrand.

För den förening som har ett projekt som de önskar ansöka om pengar till finns det färdiga mallar/projektförslag för ansökningar att få från förbundetdessa hittar du såklart här via Svensk Bilsports

Viktiga nyheter i LOTS
Missa inte årets licensutskick i början av december där du även kommer kunna läsa ett välmatat nummer av tidningen Pole Position. I det utskicket kommer även viktig information gällande det nya administrationssystemet, LOTS, att finnas med. Med det nya systemet kommer även nyheter på licenssidan. Från 2016 kommer du som har en licens att kunna köpa den via Svensk Bilsports nya administrationssystem LOTS. Mer information finns i det kommande utskicket.

Dags att söka till funktionärslandslaget
Under förbundsmötet 2012 togs ett beslut om att starta ett funktionärslandslag för att utveckla och stötta unga funktionärer. De tre första grupperna 2013, 2014 & 2015 har vart lyckade och de har gjort stora framsteg i sina funktionärskarriärer.

Nu är det hög tid att söka för de som vill vara med i funktionärlandslaget 2016

Ansökningsformuläret finner ni här på sbf.se

De som ingår i funktionärslandslaget får utbildning inom olika områden som är viktiga i funktionärsarbetet. Det är inte bara teori utan landslagsmedlemmarna är även med och arbetar vid större tävlingar. All utbildning skräddarsys efter den enskilde deltagaren och studieplaner upprättas för var och en.
- Jag har fått en enorm chans att utvecklas, och tycker att alla ska ta den här chansen. Jag får pushning och har alltid någon att vända mig till, avslutar Lina som var med 2013.

Funktionärslandslaget är till för dig som är ung funktionär. Vi vill stödja våra unga funktionärer och ge dem en bra start på sin funktionärskarriär. Det gör vi genom olika utbildningsinsatser. Tycker du att ledarskap, juridik och presentationsteknik låter spännande, då är funktionärslandslaget något för dig är du välkommen med en ansökan. Vi kommer sedan att välja ut 8 stycken som får vara med på funktionärslandslagets träffar.

Vi vänder oss till dig som är i åldern16-25 år. Du har tidigare funktionärserfarenhet och känner dig trygg i funktionärsarbetet. Fyll i intresseanmälan och skicka in till crister.nystrand@sbf.se

Dags att nominera till Young Technican Award 2015
Ska ert team och er bästa unga mekaniker få chansen att visa vem som är bäst och vinna ett rese- och studiebidrag på 15 000 kr?

Är ni ett team inom svensk bilsport på SM-nivå, eller motsvarande nationella och internationella mästerskap, är ni välkomna att nominera er bästa unga mekaniker.

Tävlingsmekanikern ska nomineras av teamet och åldersgränsen är max 25 år fyllda under 2015.

I nomineringen ska framgå:

o Teknisk kompetens

o Agerande i tävlingsmekanikerrollen

o Kunskaper om närliggande kompetensområden

o Social kompetens

Nomineringar mailas till info@bilproffs.se senast den 6 december 2015. Nomineringsformulär hittar du på http://bilproffs.se/yta/.

2014 års prestigeladdade pris tilldelades Charlie Ahlberg som nominerades av DTM-teamet Schnitzer Motorsport. Vem blir 2015 års värdiga pristagare?

Svaret får vi när priset utdelas under pompa och ståt i samband med Bilsportförbundets Bilsportgala den 23 januari 2016 i Karlstad.

Ytterligare information och frågor: Bo Lindman 070-595 83 99, bo.l.lindman@telia.com

Fakta
Young Technician Award (priset för bästa unga mekaniker) instiftades 2006 av Svenska Bilsportförbundet i samarbete med Motorbranschens Arbetsgivareförbund (MAF) och varumärket Bilproffs.se. Priset är ett rese- och studiebidrag till ett värde av 15 000 kr.

Bilsport Rally & Racing
Du har väl inte missat att du som är SBF-licensierad har 20 % rabatt på tidningen Bilsport Rally&Racing!

Håll dig uppdaterad med fartfylld fakta från motorsportens värld. Explosiv läsning om rally, racing, rallycross, folkrace, karting och crosskart samt förarporträtt och månadens tävling. Här hittar du även resultat och intressant teknik.
Priser för dig som har SBF-licens: Helår 12 nr för 452:- (ord.565:-)
För att beställa en prenumeration klicka på här. Du kan även beställa via vår kundservice på telefon 0455-30 29 30 eller mail kundservice@fabas.se. Glöm ej att ange ditt SBF-licensnummer för att ta del av rabatten.

Köp släpvagnar till medlemspris hos Westbay Trailers
Släpvagnsföretaget Westbay är ny partner till Svensk Bilsport. Företaget har i flera år arbetat för att ta fram bättre vagnar som är mer anpassade till bilsportens användare. Modellen Raceliner togs exempelvis fram för att enkelt kunna frakta låga bilar på ett smartare sätt än konventionella biltransporter. Eftersom hjulen placerades under flaket så kunde flakbredden ökas till 2100 mm eller 2470 mm. Flera fina funktioner kom som en bonus, exempelvis, dörrarna går alltid att öppna, man kommer åt hjulsurrningar och vagnen kan trucklastas från sidan. Vagnen klassas som flaksläpvagn med tippfunktion och kåpan går som last.Läs mer här eller ring telefon 0490-30090!

Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes) eller EM (Dragracing i Tierp och Karting i Kristianstad ).