Nyhetsbrev september -19

Nyhetsbrev september -19

DTM till Sverige sommaren 2020

Scandinavian Raceway kommer att återvända till det internationella rampljuset genom ett historiskt avtal som tar den spektakulära racingserien DTM till Sverige för första gången någonsin sommaren 2020. Anderstorp Racing Club (ARC) har kommit överens med DTM-promotorn ITR om att arrangera en deltävling på Scandinavian Raceway, som på 1970-talet stod värd för sex VM-lopp i Formel 1, den 12-14 juni nästa år. Den småländska banan kommer därmed att genomföra såväl sitt som landets första internationella bilracingevenemang sedan FIA World Touring Car Championship (WTCC) gästade anläggningen i juli 2007.

- Vi är otroligt stolta över att få vara med och ta ett mästerskap som DTM till Sverige och den svenska motorpubliken, säger Carry Mårtensson, ordförande Anderstorp Racing Club. Det här är en fantastisk möjlighet som vi har jobbat hårt i månader för att förverkliga. Vi ser mycket fram emot att, tillsammans med DTM, arrangera årets racinghändelse i Sverige här hos oss på den världsberömda mossen i Anderstorp den 12-14 juni 2020.
Läs mer på, https://www.sbf.se/Nyheter/SvenskBilsport/DTMtillSverigesommaren2020/

Full fart med Svensk Bilsports app

Just nu pågår arbetet med att utveckla den kommande appen för Svensk Bilsport. En app som i det första steget kommer ha funktionen att lösa licenser. Men efter det kommer flera funktioner att tillkomma. Planeringen nu är att appen testas under hösten och lanseringen blir mot slutet av året i samband med licensutskicket.

Anpassad föreningsförsäkring från Folksam
Riksidrottsförbundet och Folksam har tillsammans gjort förbättringar i er föreningsförsäkring. Föreningsförsäkring Bas som den nu heter är det grundskydd ni kostnadsfritt har via RF och täcker de flesta föreningars basbehov. Nu ingår även styrelseansvar och utökat ansvar för tillfällig verksamhet som föreningen gör ideellt för att få inkomster till föreningen. Förbättringar har även gjorts på tillvalsförsäkringarna mellan och mellan plus som kan tecknas vid behov av utökat skydd för exempelvis byggnader. Hur ser behovet ut i din förening?

Mer information på, www.folksam.se/forsakringar/idrottsforsakring/forsakring-genom-riksidrottsforbundet

Har du frågor om er föreningsförsäkring är du välkommen att ringa Folksam företagssupport på 08 772 86 35 eller maila till: foretag@folksam.se

Ny licens för rekrytering för kommersiell arrangör
Svensk Bilsport kan nu erbjuda godkända kommersiella arrangörer att teckna följande försäkringar:
- Motortävlingsförsäkringen
- Tävlingslicenser
- Funktionärslicenser

Inom ramen för förbundets försäkringar kan vi nu erbjuda kommersiella arrangörer att teckna samma försäkring (motortävlingsförsäkringen) som ingår för förbundets medlemsklubbar vid tävlingstillstånd. Försäkringen är lagstadgad och skyddar tredje part på arenasporter och kommersiella arrangörer kan köpa den för prova på och nyrekryteringsevenemang.

Sedan tidigare kan kommersiella arrangörer köpa prova på licenser efterbedömning.

I det nya upplägget så kommer kommersiella arrangörer att få ansöka om att bli godkända arrangörer till Svensk Bilsport och när det är genomfört, kan ett samarbetsavtal om motortävlingsförsäkring, prova bilsport licenser samt försäkringar för funktionärer överenskommas.

Den nya licensen skapas för att ytterligare skapa prova på tillfällen och öka nyrekryteringen till sporten. Utövaren kan tävla på befintlig tävlingslicens eller köpa en prova bilport licens. För att arrangera nationella tävlingar och mästerskap krävs fullvärdigt medlemskap som förening.

• Syftet med den nya licenstypen Rekrytering med kommersiell arrangör är inte att ersätta befintlig verksamhet utan att i första hand förenkla, komplettera och utöka möjligheterna att Prova Bilsport och på så vis öka nyrekryteringen till Svensk Bilsport och våra klubbar. Vi har fått frågor om denna produkt och har nu arbetat fram ett förslag som ska vara konkurrenskraftig på marknaden och gynna våra klubbar i förläggningen, säger Anna Nordkvist, Generalsekreterare på Svensk Bilsport.

För frågor eller ansökan, kontakta:Kurt-Lennart Jönsson, kurt.jonsson@sbf.se, 08-626 33 09
Jörgen Ekwall, jorgen.ekwall@sbf.se, 08-626 33 11

Utdrag ur nya gemensamma regler för licensen rekrytering med kommersiell arrangör:

Rekrytering med kommersiell arrangör

- Gäller för verksamhet som har bärighet i befintliga regelverk inom SBF.

- Licensen kan efter prövning köpas av kommersiell arrangören som inte är ansluten till SBF och avser arrangemang (gruppförsäkring för deltagarna).

- I licensen ingår även motortävlingsförsäkring samt funktionärsförsäkring (medförsäkran) under aktuellt evenemang.

- Efter att aktuella arrangemang är avslutade ska arrangör upprätta en deltagarförteckning som SBF ska förses med via e-post till licens@sbf.se.

- Före start ska en obligatorisk teori- och säkerhetsgenomgång på minst 15 minuter genomföras på plats.

- Licensen kan även utfärdas till utövare från EU och länder som FIA jämställer med EU-länder.

- De som kommer från EU och ESS land infattas av försäkring. Om föraren kommer från ett land utanför EU och ESS-land måste den tävlande komplettera sitt försäkringsskydd.

- Licensen är giltig när fastställd avgift inkommit till SBF.

Syfte: Rekrytering med kommersiell arrangör avser inte att ersätta befintlig verksamhet utan att i första hand förenkla, komplettera och utöka möjligheterna att Prova Bilsport och på så vis öka nyrekryteringen.

*Licens för Rekrytering med kommersiell arrangör gäller för:

- Prova Bilsport

- Medåkare från 13 år (se även sportgrensregler).

- För omyndig krävs alltid målsmans medgivande.

Dags att ansöka om stipendium från minnesfonderna
Inom ramen för Svensk Bilsport finns tre minnesfonder som förbundet förvaltar. Nu är det dags att ansöka om stipendium. Fonderna delar varje år ut pengar till lovande talanger inom Svensk Bilsport. Är du en av dem. Då kan du ansöka om ett stipendium.
Sista dagen för ansökan är 15 oktober.
Blanketter för ansökan finns på, https://www.sbf.se/forbundsinfo/Blanketter/

Årets utmärkelser
Möjligheten att föreslå kandidater till årets utmärkelser är öppen. Utmärkelsejuryn tar mer än gärna emot ditt förslag till t.ex. Årets Bilsportare, Årets Ungdomsledare, Årets Ungdom och Årets Klubbledare. Sista datum för att lämna förslag är 31/10.

Statuter och blanketter finner ni på länken nedan.

Virtuell Bilsport växer hos FIA

Fredagen den 30:e augusti hölls det andra mötet för FIA:s arbetsgrupp för Virtuell Bilsport, Digital Motorsport Working Group på Nürburgring, i samband med både ADAC GT Masters samt den årliga Simracing Expo, en mässa med inriktning på Virtuell Bilsport. Svensk Bilsports representant Eric Stranne, från Virtuell Bilsports utskott, var på plats tillsammans med ett 15-tal andra representanter från motorsportvärlden, däribland andra bilsportförbund, simulatorspelsutvecklare och även representanter från FIA.

Virtuell Bilsport är ett ganska ungt begrepp, trots detta har FIA sanktionerat mästerskap i Gran Turismo Sport sedan två år tillbaka. Mycket av arbetet just nu handlar om att lägga en organisatorisk och regelmässig grund, samt att hitta koncept som kan användas som bas för framtida mästerskap.
- Det presenterades en del nyheter som är på gång som definitivt kommer lämna avtryck, så jag tycker att framtiden för Virtuell Bilsport under FIA ser väldigt ljus ut. Och att vi i Sverige är med där framme med tävlingar och inte minst med vår SM-tävling i Sundsvall under SM-veckan där vi nu planerar för ett nytt mästerskap när SM-veckan kommer till Luleå/Boden i vinter, säger Eric Stranne.

Idrottslyftet öppet för ansökan

Din förening har möjlighet att söka bidrag för att utveckla föreningens verksamhet inom nedanstående områden. Det kommer inte läggas någon vikt vid hur många projekt enskild förening söker bidrag för, utan satsningarna bedöms var för sig och ska följa de direktiv som finns, samt att tidigare satsningar från föreningen ska vara återrapporterade och godkända.

Varje område har ett eget specifikt formulär så var noga med att ni väljer rätt formulär för er satsning.
Mer utförliginformation finns att läsa på, https://www.sbf.se/Utbildning/Idrottslyftet2019/

Frågor och ytterligare information kring Idrottslyftet, eller stöd för att utforma en ansökan, då är du välkommen att kontakta:

Disa Glaser
Disa.glaser@sbf.se08 626 33 02

BRA -erbjudande
När det är dags för den där viktiga bortamatchen, det årliga träningslägret eller tävlingsresan så kan du boka flyg med BRA till förmånliga idrottspriser. Pris från 648 kr per enkelresa inkl. skatter, avgifter och klimatkompensation. När du behöver flyga finns BRA!

Läs mer på, www.flygbra.se/erbjudanden/idrott/

Bilsportgalan 2020

Den årliga Bilsportgalan med festligheter, högklassig underhållning och utdelning av Bilsport Awards, SM-medaljer och förtjänsttecken har skett genom ett samarbete mellan motorförlaget Albinsson & Sjöberg och Svenska Bilsportförbundet sedan 2004.

Nu pågår planeringen för fullt inför nästa års stora bilsportfest. Bilsportgalan 2020 kommer att genomföras på Göransson Arena i Sandviken lördagen den 18 januari med prisutdelningar både på dagen och kvällen.

Upplägg och genomförande i detalj kommer att avslöjas längre fram. Anmälan öppnar och biljetter släpps i oktober/november.

Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).