PG fick ingen upprättelse

Pressmeddelande   •   Nov 28, 2006 14:30 CET

Pressinfo från Svenska Bilsportförbundet
Ytterligare information lämnas av affärsrådgivare Göran Olsson 0705-11 61 12.

Rallyföraren PG Andersson fick ingen upprättelse hos FIA. Det internationella förbundet valde istället att lita till funktionärens ord och därmed kvarstår diskvalificeringen.

Den svenska rallystjärnan är redan i Wales där rekognoseringen pågår inför helgens JVM- och VM-final.
- Han är oerhört besviken, det är han. Men också oerhört fokuserad på att vinna helgens tävling, säger Göran Olsson, affärsrådgivare åt den värmländske föraren.

Om PG Andersson och hans co-driver lyckas skaka av sig obehaget och köra ifrån sina konkurrenter i Wales Rally GB blir de första ekipage som vinner JVM för andra gången. PG och Jonas vann JVM 2004.

Förutom PG Andersson startar även Patrik Sandell, Östersund, även han med guldvittring i JVM, samt Grupp N-förarna Patrik Flodin, Hedemora och Oscar Svedlund, Karlstad. De sistnämnda är på jakt efter klassegern i tävlingen. Även den lovande 20-åringen Calle Ward är i Wales för att genomföra rekognoseringen för att lära sig göra egna noter på sträckorna.

JVM-ställningen inför Wales Rally GB
1. Urmo Aava (EE) 30