PG hoppfull efter hearing

Pressmeddelande   •   Nov 27, 2006 14:04 CET

FIA, det internationella bilsportförbundet, har idag genomfört sin hearing med PG Andersson efter diskvalificeringen i Turkiet. Ytterligare information lämnas av PG:s affärsrådgivare Göran Olsson 0705-11 61 12. Följande text för nyttjas fritt.

--------------------------------------------
PG hoppfull efter hearing
Hearingen i Paris, kring rallyföraren PG Andersson och den otillåtna service som en funktionär anser sig ha sett, är avslutad. Det internationella bilsportförbundet FIA meddelar sitt beslut imorgon.

PG Andersson utropades som segrare i Rally Turkey, och hyllades som Juniorvärldsmästare. Men en funktionär tyckte sig se en av mekanikerna skriva på PG Anderssons bil i en zon där detta inte var tillåtet. PG hävdar å sin sida att han plockade bort luftfilterboxen för att se om motorfästet var trasigt. I den aktuella zonen var det tillåtet för bilens besättning att skruva på den.

- Det kan gå hur som helst imorgon, men det känns bra, säger PG.
- En av de bilder som fanns som bevis visade sig föreställa Guy Wilks bil, och det tycker inte jag stärker deras trovärdighet, fortsätter PG.

Mötet hos FIA International Court of Appeal avslutades vid lunchtid, efter ett par timmars förhör. Förutom PG deltog också hans kartläsare Jonas Andersson, teamets förste mekaniker Nick Jones, teammanager Paul Wilding, advokat Nigel R M Heath samt ett oberoende vittne Geoff Jones.

PG och Jonas Andersson begav sig omedelbart efter mötet till flygplatsen för att ta sig till Cardiff och morgondagens rekognosering inför finalen, Wales Rally GB. Om morgondagens beslut blir positivt för det svenska teamet kan de vara juniorvärldsmästare innan start. Om inte är det så många som sex förare som har möjlighet att vinna JVM totalt.

Ställningen inför finalen:
1. U. Aava (EE) 30p