Rådström vann SRC-premiären Rally Vännäs

Thomas Rådström vann inte oväntat Rally Vännäs, premiären på Swedish Rallycar Championship (SRC) som SM heter numera. Av de fyra SM-klasserna var det bara i den motorsvagaste som kampen blev hård, till Joakim Nymans fördel. Vännäs egna forna VM-förare gjorde processen kort genom att sätta en kanontid på sträcka fem. Sedan kunde han ratta vidare av bara farten och vann komfortabelt WRC-klassen i snöröken före veteranen Mats Jonsson. Även i trimmat tvåhjulsdrivet gick segern till en hemmaåkare: Stefan Jonsson som gjorde comeback. Om Rådström segermarginal var över en minut hade Stefan nästan två minuters marginal. - Man blir nästan fartblind, så jag slog av mot slutet för att inte riskera en krasch, säger Stefan. Fullt så stor marginal hade inte Oscar Svedlund i Otrimmat fyrhjulsdrivet, men tillräckligt för att ohotad ta klassegern i SRC. Största hotet Mats Thorszelius försvann inne på sträcka sex med trasigt fjäderben. För jämten Joakim Nyman såg det annorlunda ut. Efter 125 kilometer fartsträckor var han endast 0,5 sekund före Jimmy Holmkvist i mål. - Hur kul som helst när det är så jämt! Och att Jimmy skulle bli farlig, det var bara en tidsfråga, säger "Jocke" diplomatiskt. Jimmy har ringa erfarenhet av rally, har bara åkt en handfull tävlingar med blandat resultat. Men han tog SM-guld i Rallycross så sent som förra året. - Det är full säsong i Rally-SM för mig i år. Fortsätter det så här är jag nöjd, konstaterar Jimmy som inte alls var ledsen över andraplatsen. - Nej tok. Det är så tätt i vår klass att jag är mer än nöjd. Vädret var inte det bästa, med snöfall under fredagen och kalla vindar under lördagen som satte snön i rörelse. - Men annars har det varit en fantastisk tävling med mycket välpreparerade vintervägar. Jag tror inte vi har en enda missnöjd förare, säger Lars Jonsson, projektledare för SRC. Inför tävlingen offenliggjordes också att SRC i däckföretaget Pirelli har en ny samarbetspartner. - Det är för oss en viktig hörnsten för att bygga ett ännu bättre mästerskap både för arrangörer och för de aktiva, avslutar Lars Jonsson. Resultat: se www.rally-src.se Annemo Friberg PR & Kommunikation Tel: 070-55 411 70 Svenska Bilsportförbundet Bergkällavägen 31 A, 192 79 Sollentuna Tel: 08-626 33 00 www.sbf.se