Timmy Hansen utvald till FIA Driver Academy

Timmy Hansen utvald till FIA Driver Academy

Timmy Hansen ärutvald till FIA Institute Young Driver Excellence Academy. Tillsammans med 11 andra unga talanger från hela världen kommer Timmy få en unik högkvalitativ utbildning, den första i sitt slag initierad av FIA.

Förre F1-föraren Alex Wurz svarar för förarutbildningen med körteknik och säkerhet. Robert Reid, kartläsare till rallyvärldsmästaren Rickard Burns, tar sig an ungdomarnas utbildning utanför banan med träning, kost, media-färdigheter och planering av karriär. Under flera tillfällen kommer gruppen att samlas runt om i Europa för att slipa fram deras inneboende potential.
- Stort, ärofyllt, en enorm möjlighet för mig, jag är så otroligt glad, säger Timmy efter tre stentuffa dagar i Melk, Österrike.

Uttagningstävlingen började i lördagskväll och har fortsatt med fullspäckat schema. Avancerade körövningar, fysiska tester, psykologiska personlighetstester, samarbetsövningar, muntliga presentationer och avslutningen med en Race of Championsliknande tävling där Timmy blev trea efter Stoffel Vandoorne och Philip Eng.
- Fantastisk prestation av Timmy, säger racingens förbundskaptenen Kenneth Thorén. Det har varit några av världens bästa talanger med erfarenheter både från F1 och Rally-VM där, och Timmy visade vilken hög nivå han håller genom att vara en av de som FIA vill satsa på i sin förarutveckling. Det här är bra för Timmy och det är bra för svensk racing med tanke på vilka kunskaper Timmy kommer kunna förmedla till resten av SMSC-förarna.

Timmy, som blev trea i Formel BMW:s Europaserie förra året, satsar nu vidare ytterligare ett steg upp på karriärsstegen. I år kommer han köra Formel Renaults Euroserie med det österrikiska teamet Interwetten.

De 12 utvalda till FIA Institute blev:
Kevin Abbring (21, Netherlands), Paul-LoupChatin (19, France); Albert Costa (20, Spain)
Alon Day (19, Israel), Philipp Eng (20, Austria), Robin Frijns (19, Netherlands) ,
Timmy Hansen (18, Sweden), Egon Kaur (23, Estonia), Andreas Mikkelsen (21, Norway) Alexander Rossi (19, US), RichieStanaway (19, New Zealand), StoffelVandoorne (18, Belgium).

Läs mer på FIA Institutes hemsida om varför de är tolv och vad juryn har att berätta om de tre dagarna, förarna och utvalsprocessen.

/ Av Susann Hansen (070-5906068)
Timmy nås på 070-5906025 eller timmy@hansen-motorsport.se

2011-02-08, hämtat från www.fiainstitute.com

FIA Institute Young Driver Excellence Academy

Following an exceptionally high level of performance demonstrated by all participants in the Selection Event, 12 drivers have been chosen for the first FIA Institute Young Driver Excellence Academy.
The 12 drivers are (in alphabetical order): Kevin Abbring (21, Netherlands) Paul-Loup Chatin (19, France); Albert Costa (20, Spain) Alon Day (19, Israel) Philipp Eng (20, Austria) Robin Frijns (19, Netherlands) Timmy Hansen (18, Sweden) EgonKaur (23, Estonia) Andreas Mikkelsen (21, Norway) Alexander Rossi (19, US) Richie Stanaway (19, New Zealand) StoffelVandoorne (18, Belgium)

They will now be coached in the car by former Formula One race driver Alex Wurz and his company Test and Training International, and out of the car by former World Rally Champion co-driver Robert Reid and his company Elite Sports Performance. Over the next nine months, the drivers will attend six separate workshops of between three and five days at different locations in Europe.
The driving elements of the course include the development of technical skills, safety training, attitudes and awareness. The human performance aspect will feature physiology, psychology, nutrition, media skills and career management.

Richard Woods, Director General, FIA Institute, said:
"This selection event has been an incredible story for the FIA Institute. We started out with a process that was open to drivers across the world. After an exceptional response from the ASNs, we chose 18 drivers who arrived here in Austria on Saturday. From those 18 we have the 12 who will go forward for the season. "But there really are no losers here. Those who haven't been successful have spent three days in the company of world-class competitors and coaches and have had the opportunity to learn a huge amount. Now we look ahead to our first year with the FIA Institute Young Driver Excellence Academy. The drivers will spend a lot of time with Alex and Robert through this season, learning more about car control, fitness, psychology and, of course road safety."

The first Academy workshop will take place on 26 February to 1 March in Edinburgh, Scotland.

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 20 000 förare giltig tävlingslicens, och antalet licensierade funktionärer är ungefär lika stort.
Antalet medlemmar som tillhör klubbar anslutna till Bilsportförbundet är cirka 107 000, fördelade på 470 klubbar. Sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM eller EM.