Guld och silver på junior-VM

Vid de pågående världsmästerskapen i Boogie Woogie i Stuttgart vann under fredagskvällen Jonas Boberg och Ebba Victorin guldmedaljen i juniorklassen. Även silvret gick till Sverige genom Joel Lundberg och Linnea Takman.

I stenhård konkurrens gick juniorernas första runda på VM i Boogie Woogie av stapeln vid tvåtiden under fredagseftermiddagen. Jonas Boberg och Ebba Victorin från Mälardalens Dansklubb i Kolbäck låg bäst till redan från första rundan och avslutade sedan kvällen med att bli juniorvärldsmästare i Boogie Woogie. Silvret gick till Joel Lundberg och Linnea Takman från Dancing Team Club Hammarö. Totalt deltog 21 par från sex olika nationer. Fyra av nationerna var representerade i finalen och bronsplatsen gick till vårt grannland Norge. Förutom första- och andraplatsen intog Sverige också en niondeplats via Niklas Skarin och Alice Jansson från Dance Port Fjällbacka/Västkustbuggarna Tanumshede, en tolfteplats via VM-debutanterna Hampus Falk och Emilia Ivarsson samt en femtondeplats via Gustav Lundberg och Evelina Takman, båda paren från Dancing Team Club Hammarö.

I seniorklassen kom Sverige på en trettonde plats via Claes och Ann-Catrin Bergström från Donnum Ferrum Göteborg. I klassen deltog 18 par från sju nationer.

• vm
  • vm-guld
  • stuttgart
  • tyskland

Svenska Danssportförbundet administrerar all danssport i Sverige och är paraplyorganisation för anslutna dansföreningar. Svenska Danssportförbundet vill på alla nivåer bedriva vår idrott danssport på ett sätt, som utvecklar människor positivt - såväl fysiskt och psykiskt som socialt och kulturellt.