Guld och silver till Sverige på JEM i Boogie Woogie.

Pontus Spelmans och Lena Magnusson från LaDanzers Dansklubb i Ludvika försvarade sitt EM-guld från förra året när de vann juniorklassen i Boogie Woogie i Stuttgart under fredagen.

Fem svenska par tog sig till semifinal och fyra av dem fortsatte in i finalen tillsammans med ett italienskt, ett franskt och ett norskt par. Först ut i finalen var Matej Dujakovic och Cajsa Weinemo, Dansklubben Buggie Ulricehamn, som slutade på en sjunde plats. Pontus Spelmans och Lena Magnusson dansade som tredje par och försvarade sitt JEM-guld från Karlstad förra året. Konkurrensen var tuff och nivån jämn bland paren så för kanske första gången någonsin i Boogie Woogiens tävlingshistoria fick två par dela på andraplatsen. Simon Bodin och Emelie Hammarberg stod på prispallens andraplats tillsammans med det norska paret Jens-Bastian Aamodt och Tuva Vik-Byberg. På fjärdeplatsen kom Nils Andrén och Jennifer Dolleris från Dancing Team Club Hammarö.

Förbundskaptenerna Henric och Joanna Stillman och fd. förbundskaptenerna Mats Ivarsson och Tobias Jäderqvist summerar dagen med att berömma dansarnas prestationer. ”Finalen var fantastiskt bra men några semifinalrundor är nog bland det bästa vi har sett i junior-Boogie Woogiens tävlingshistoria. Idag har vi tävlat tillsammans som ett lag och det gjorde att vi lyckades så bra”.

Resultatlista

1. Pontus Spelmans/Lena Magnusson, Sverige