Foto: Isabell Höjman, arkivbild/TT

SVT avslöjar: Funktionshindrade barn tvingas flytta till barnboenden

I flera kommuner i Sverige byggs nu boenden för barn med funktionshinder. Det eftersom barnen har förlorat rätten till assistans och deras föräldrar inte orkar med den dygnet-runt-hjälp som ofta krävs. Över hälften av kommunerna har nu svårt att hjälpa alla som inte längre får personlig assistans, visar SVT Nyheters kartläggning.

LSS, Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, kom till 1994 för att människor med funktionshinder, bland annat med hjälp av personlig assistans, skulle kunna flytta från institutioner och ut i samhället. Men de senaste åren har Försäkringskassan tolkat vägledande domar så att allt färre fått rätt till assistans. En följd av det är att personer med funktionshinder nu återigen tvingas flytta in på boenden, även barn, skriver kommunerna till SVT Nyheter.

– Rent personligt tycker jag att det är tråkigt att kommunen inte kan ge det stöd som behövs för att de här barnen ska kunna bo kvar hemma, säger Anna Bunninger, chef inom funktionshinderomsorgen i Jönköping, en kommun som startat två nya heltidsboenden för barn.

113 kommuner har svårt att hjälpa alla

SVT har frågat alla Sveriges kommuner om konsekvenserna av att allt fler personer med funktionshinder de senaste tre åren förlorat statlig assistans.

Över hälften, 113 av de 213 kommuner som svarat, säger att de nu har stora svårigheter att hjälpa alla. Åtta kommuner svarar att man just nu bygger nya boenden för barn. Det är förutom Jönköping även Ljungby, Malung-Sälen, Vadstena, Åstorp, Övertorneå, Eskilstuna och Västerås. Också i Sollentuna har flera barn ansökt om barnboende.

”Familjer som inte klarar av att ha sina barn med omfattande behov i hemmet behöver en större del av avlastning i omvårdnadsarbetet. Ett nytt boende för barn och ungdom startar 2019, delvis beroende på svårigheter att få assistans från Försäkringskassan” svarar Västerås kommun.

Läs hela det här reportaget, och fler kring LSS, här

SVTs reporter Maja Grill har gjort en dokumentär som heter Striden om assistansen. Den ligger redan nu uppe på SVT Play och sänds på SVT1 på torsdag (30/8) kl. 21.30