"Diagnosprofil" kan hjälpa sökandet efter Dante - sprid listan till alla som söker

Nyhet -

Sökandet efter Dante i Falkenberg fortsätter. Att försöka sätta sig in i hur barn med Downs syndrom i Dantes ålder kan tänkas agera och tänka i en sån här situation kan hjälpa till att söka strategiskt. Vi kan hjälpa till med generell kunskap och planerar att samla en föräldragrupp som från och med i eftermiddag kan finnas på plats i Falkenberg och ge stöd till polis, militär och sökargrupper.

Martin Martinsson samordnar gruppen och nås på telefon: 073-902 10 17
Uppdaterad info:
Gruppen träffas vid Falkenbergs kyrka, i Kyrkans hus, Sandgatan 6 i Falkenberg, ikväll från ca kl.17.
Om någon vill veta mer om platsen eller ha en ytterligare kontakt, så nås Elisabet Dahlberg på telefon: 076-798 40 23

Vi arbetar på att utveckla profilen ytterligare utifrån den kunskap våra medlemmar har.

Råd till sökargrupper:

HUR ETT BARN MED DOWNS SYNDROM KAN BETE SIG NÄR DET FÖRSVINNER

Uppgifterna är delade med flera föräldrar med barn som har DS, men det är viktigt att veta att alla barn är unika och beteendet för det enskilda barnet kan skilja sig från punkterna nedan. Stäm gärna av med det försvunna barnets anhöriga vilka punkter som kan tänkas stämma in på deras enskilda barn.

• Barnet behöver inte alltid ge sig tillkänna och inte heller be om hjälp
  • Barnet kan ha ett annat sätt att uttrycka sig på än talspråk och kanske inte svarar på tilltal eller rop. Försök därför få reda på från personer som känner barnet hur barnet kommunicerar, om hen har någon favoritfigur t ex som man kan "använda" sig av/härma för att locka fram barnet. Eller andra "favoritljud" som kan locka barnet att ge sig tillkänna. T ex något språkljud, glassbilen, sirener eller andra ljud som barnet gillar.
  • Kan gå långa sträckor (mil) på relativt kort tid, kan ha hög fysisk kapacitet stor vilja
  • Barnet kan ha låg känslighet för kyla och kan ta av sig plagg för att barnet är varmt tidigare än man generellt tänker
  • Kan skämmas för något man gjort fel eller tro sig göra fel och gömma sig av den anledningen
  • Kan gömma sig i närområdet på kluriga ställen som en lek eller för att testa gränser
  • Kan ha dålig finmotorik och därför ha svårt och ovilja att gå i terräng, på stigar eller på snåriga ställen om man inte tränat på att göra det
  • Kan förvåna sin omgivning med oväntad kunskap eller oväntade egenskaper och beteenden
  • Ofta mörkrädda, även i tonårsåldern. Söker sig mot ljusa platser
  • Har svårt att bedöma faror, tänker som sin mentala ålder
  • Barnet kan söka sig till favoritplatser, platser de besöker ofta eller "förbjudna" platser som det vet att de inte får/bör gå till. Fråga om möjligt personer som känner barnet om det finns sådana platser.
  • Kan ha svårt att uppskatta tid och ha lång uthållighet, t ex sätta sig och lugnt och tålmodigt vänta istället för att söka hjälp.
  • Kan ha en tendens att klättra på ex. stegar
  • Martin Martinsson intervjuades om ovanstående av Sveriges Radio P4 Halland