LuMind IDSC stöder svensk forskning om Downs syndrom

Nyhet   •   Jul 08, 2019 08:49 CEST

Hampus Hillerstrom, President och CEO för LuMind IDSC

Den amerikanska organisationen LuMind IDSC samlar in pengar till forskning om Downs syndrom. Organisationen stöder forskning med inriktning på ökad självständighet, att förebygga Alzheimer, utveckling av genterapier, samt att öka vår förståelse av Trisomi 21 för att hitta nya behandlingsmål. Lumind IDSC har också byggt upp ett kliniskt nätverk i USA – Down Syndrome Clinical Trials Network (DS-CTN) – med 11 kliniker for att accelerera kliniska prövningar för Downs syndrom.

LuMind IDSC leds av Hampus Hillerstrom som har bred erfarenhet av att föra forskning genom kliniska studier till behandlingar i utveckling. Han är född i Helsingborg och har bland annat arbetat på det svenska riskkapitalbolaget HealthCap och startat ett bioteknikbolag inom Alzheimers-forskning.

Hampus, som också har en son med Downs syndrom, ser fram emot att delta i symposiet om Downs syndrom och Alzheimers i Stockholm den 3 oktober.

För dig som är nyfiken på forskning om Downs syndrom så rekommenderar Hampus:

LuMind IDSC webinarier

Lumind genomför regelbundet webinarier där forskare presenterar sin forskning. De inspelade webinarierna hittar du här: LuMind IDSC Educational Webinar Series

LuMind IDSC Research and Medical Care Group

En support-grupp på Facebook som modereras av LuMind, där man kan diskutera med andra och lära sig mer om forskning: LuMind IDSC Research and Medical Care Group

LuMind IDSC Clinical Trials Finder

LuMind har också en Clinical Trials Finder där man lätt kan följa olika kliniska studier för Downs syndrom.

Relaterat på Svenska Downföreningens hemsida:

Vården för vuxna med Downs syndrom kan bli mycket bättre (Jun 2019)

Svenskt nätverk för forskning om Downs syndrom och Alzheimers (Maj 2019)

Trisomi 21 orsakar dynamiska förändringar i signalvägar och cellfunktioner under mognaden till nervceller (Apr 2019)

Henrik tror att personer med Downs syndrom kan slippa Alzheimer i framtiden (Jan 2019)

Europeiskt samarbete för att förebygga Alzheimers hos personer med DS (Jan 2019)

Kommentarer (0)

Kommentera