Utbildning om Downs syndrom och autismspektrumtillstånd på Ågrenska den 8 oktober 2019

Nyhet -

Adhd och autism hos personer med Downs syndrom är mycket vanligare än vad man tidigare trott. Med ökad kunskap kan barn bättre utredas och familjerna få rätt stöd i tid.

Downs syndrom (DS) är den vanligaste kromosomavvikelsen och en vanlig orsak till intellektuell funktionsnedsättning. Länge ansåg man att barn med DS inte kunde ha Adhd eller autism. Tecken på detta antogs vara kopplade till barnens intellektuella funktionsnedsättning. De senaste åren har detta dock visat sig vara fel.

Välkommen till en heldag med föreläsningar innehållande information om förekomsten av Adhd och autism vid DS, förekomst och grad av intellektuell funktionsnedsättning, symtomprofil vid autism samt beskrivning av ett interventionsprojekt för barm med DS och autism.

Läs mer och anmälan

Medverkande föreläsare

Ulrika Wester Oxelgren Överläkare Barnneurologi och Habilitering, Akademiska barnsjukhuset i Uppsala

Marie Åberg Specialpedagog, Habiliteringen i Region Uppsala

Isabella Kollmann och Carina Karlsson, Svenska Downföreningen

Tid och plats: 8 oktober 2019 kl. 9.00 – 16.00 Ågrenska, Lilla Amundön i Hovås, Göteborg.

Pris: 1320 kr, exkl. moms (1650 kr, inkl. moms)

Anmälan: www.agrenska.se/kursprogram

Ev. frågor: Ida Apelmo, ida.apelmo@agrenska.se eller 031-750 91 20 Ingela Markenstrand, ingela.markenstrand@agrenska.se eller 031-750 91 71

Här finns info om utbildningen på Facebook