Veronica Magnusson Hallberg, Ordf. Svenska Downföreningen och Harald Strand, Ordf. Riksförbundet FUB.

DEBATT: Är LSS-bostäder nästa tickande bomb

I Expressen idag publicerar Svenska Downföreningen och FUB en gemensam debattartikel angående corona och ev smittspridning på LSS-boenden.

Det är inte bara coronaviruset som dödar.
Avsaknad av helt nödvändig kunskap hos personalen i LSS-bostäder, i kombination med många timanställningar och en akut brist på skyddsutrustning riskerar att leda till samma skrämmande dödssiffror som Sverige har sett vid äldreboenden, skriver Harald Strand och Veronica Magnusson Hallberg.

Vi har facit vad gäller coronavirusets dödliga framfart inom äldreomsorgen. Nu sprider sig smittan till LSS-bostäder för personer med intellektuell funktionsnedsättning (IF) och/eller autism. Det betyder att nästan 30 000 personer riskerar att insjukna i covid-19. Dödsfall är redan ett faktum och Socialstyrelsens nyligen publicerade lista över grupper som löper störst risk att drabbas särskilt hårt av covid-19, väcker stor oro. Här återfinns personer med kraftig övervikt och personer som har en kombination av diagnoserna hjärt-kärlsjukdom, högt blodtryck och diabetes.

Samtliga av dessa diagnoser är mycket vanligare hos personer med intellektuell funktionsnedsättning än hos övriga befolkningen. Till det kan läggas många av de boendes stora svårigheter att förstå och följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer om hur man ska skydda sig själv och andra mot smitta.

Läs hela debattartikeln

Om Svenska Downföreningen:
Svenska Downföreningen ökar kunskapen om Downs syndrom och driver påverkansarbete för full delaktighet och självbestämmande. Vi ger personer med Downs syndrom och deras familjer en plattform där de kan göra sina röster hörda och skapar möjligheter för aktiviteter, möten och gemenskap.
Föreningen är ideell och rikstäckande med lokala avdelningar.