Pressmeddelande - Välkommen till prisutdelningen av UPP 2015

Pressmeddelande - Välkommen till prisutdelningen av UPP 2015

Pressmeddelande 2015-04-16

En konstnär och en genetiker får UPP-priset för att de inspirerar. Den ene berör med sin konst och har Downs syndrom. Den andres insatser inom sitt yrke har förbättrat livsvillkoren för många med just den diagnosen. Den 25 april möts de två under prisutdelningen i Stockholm.

Konstnären André Larzon och Professor Göran Annerén är årets mottagare av Svenska Downföreningens UPP-pris.

– Genom priset uppmärksammar vi en person som visar initiativförmåga och banar väg för andra. Vi hedrar också en person som bidrar till att alla människor blir accepterade som fullvärdiga samhällsmedborgare och lyfter fram möjligheterna som finns för personer med Downs syndrom, säger Mia Hård af Segerstad-Lindhoff, prisjuryns och Svenska Downföreningens ordförande.

Prisutdelningsceremonin äger rum den 25 april, kl 16:00 i Norrbysalen, Ersta Konferens & Hotell, Erstagatan 1 K. Press är varmt välkomna att bevaka evenemanget. Program och hållpunkter finns här.

UPP-prisjuryns motivering till 2015 års UPP-pristagare:

Konstnären André Larzon tilldelas 2015 års UPP-pris för att han med sin enastående konstnärliga talang är ett levande bevis på att hans funktionsnedsättning inte begränsar honom i hans konstnärskap som blivit både hans passion och yrke.
André brinner för sitt bildskapande. Han har en enastående förmåga när det gäller färg- och bildkomposition. Andrés konst berör på djupet och är fantasifull. Genom att ägna sig åt det han älskar har André öppnat dörrar för andra och visat att man kan arbeta som konstnär med eller utan Downs syndrom. André är upptagen i Göteborgs konstklubb som första person med funktionsnedsättning.”

”Professor Göran Annerén tilldelas 2015 års UPP-Pris för sina betydelsefulla och många kliniska och akademiska insatser för personer med Downs syndrom och deras familjer.
Hans grundinställning, att ett föräldrapar som lämnar BB med ett barn med Downs syndrom ska veta mer än en AT-läkare om sitt barns förutsättningar, har haft stor betydelse för många barn och deras familjer. Han har, inte minst genom sitt initiativ till ett medicinskt vårdprogram för barn och unga med Downs syndrom, betytt väldigt mycket för utvecklingen i Sverige och internationellt. Professor Göran Anneréns vårdprogram skapades 1985 och lever vidare idag i reviderad och utvecklad form. Hans pionjärarbete kan inte ses som annat än en milstolpe i strävan efter att förbättra möjligheterna för människor med Downs syndrom.”

Fakta om UPP-priset:
Personer med Downs syndrom har samma behov och rättigheter som andra människor men möts ofta av ett föråldrat synsätt på diagnosen, vilket i praktiken begränsar valfriheten och motverkar möjligheterna att utvecklas till sin fulla potential.
För att förändra attityderna till Downs syndrom delar Svenska Downföreningen ut två priser varje år. Priset instiftades 2008. Mottagarna tillkännages den 21 mars varje år, på Internationella Downs syndromdagen och delas ut i samband med föreningens årsmöte i Stockholm, lördagen den 25 april.
Det första priset är till en person med Downs syndrom som genom praktisk handling visar initiativförmåga och vilja att utveckla sig själv samt banar väg för andra. Det andra priset tilldelas en person som har stor betydelse för att personer med Downs syndrom blir accepterade som fullvärdiga samhällsmedborgare och lyfter fram möjligheterna som finns för personer med Downs syndrom.

För bokning av intervjuer med pristagarna och mer information:

Maria Hård af Segerstad Lindhoff, ordförande i Svenska Downföreningen, 0727-22 93 27
Svenska Downföreningens kansli, 08-730 48 25

Fakta om Downs syndrom: En person med diagnosen Downs syndrom är först och främst en individ med unika kvaliteter, med samma grundläggande behov som alla andra människor: att bli älskad, att klara av, att få ge, att höra till. Downs syndrom är ingen sjukdom. Trisomi 21 är den genetiska termen då personerna med diagnosen har tre stycken kromosomer 21.

UPP-juryn: Maria Hård af Segerstad-Lindhoff, Bengt Lyngbäck, Anna Timoney, Lars Lööw, Tina Leijonberg

Länk till pressbilder och pressinformation på Svenska Downföreningens hemsida
Länk till filmklipp när André Larzon får besked att han vunnit UPP-priset.

Svenska Downföreningen är en ideell förening för personer med Downs syndrom, deras familjer, anhöriga och personal.Föreningen verkar för Kunskap – Gemenskap – Möjligheter.Läs mer på: www.svenskadownforeningen.se