Rocka Sockorna-festival 18/3 på Världskulturmuseet i Göteborg med prisutdelningar, prova på-aktiviteter och Robin Stjernberg på scen

Pressmeddelande -

Söndagen den 18 mars tjuvstartar vi årets firande av Världsdagen för Downs syndrom med en stor Rocka Sockorna-festival på Världskulturmuseet i Göteborg. Dagen är fylld av prova-på-aktiviteter, prisutdelning av vinnarna av årets UPP-pris Amanda Malmberg och Linda Wenthe och vinnaren i Rocka Sockornas Musiktävling, Max Ökvist.

Intar scenen gör också Robin Stjernberg, ”känd från Mello”, och det är bäddat för mäktig teckensång när han sjunger sin nysläppta ballad.

Världsdagen för Downs syndom firas världen över den 21/3. Datumet är en stark symbol för att personer med Downs syndrom har 3 exemplar av kromosom nr 21.

I Sverige sammanflätar vi sedan några år tillbaka firandet med Rocka Sockorna-kampanjen. Det är en kampanj som hyllar allas olikheter och alla människors lika värde och rättigheter.

Med kraft och glädje lyfter vi fram allas unika förutsättningar, för att ge samhället en chans att se och stötta alla människor att nå sin fulla potential.

I år arrangerar Svenska Downföreningen en Rocka Sockorna-festival på Världskulturmuseet i Göteborg söndagen den 18 mars klockan 12-16. Museet kommer att sjuda av aktiviteter och glädje:

• Prisutdelning av årets UPP-pristagare - Amanda Malmberg, högaktuell med sin nysläppta bok om att som ung tjej med Downs syndrom övervinna alla svårigheter. UPP-priset får också Linda Wenthe som med dottern Adelina inspirerar tusentals med tecken som stöd på Instagram.
  • Vinnaren i Rocka Sockornas Musiktävling, Max Ökvist, framför sitt vinnarbidrag live och vi visar musikvideon.
  • Årets tema är Hitta din hobby - allas rätt till en aktiv fritid. Det blir prova-på-aktiviteter som till exempel inkluderande dans, spela trombon, gympa och mycket mer.
  • En rad föreningar och organisationer visar fram sitt utbud.
  • Det tecknande bandet Sign up är på plats och lär alla som vill teckna till Rocka Sockorna-låten.
  • Robin Stjernberg intar scenen och framför bland annat sin nya singel Love - som vi har fått lov att sätta teckenstöd till. Det lär bli en mäktig syn när hela museet fylls av sång och teckensång.

Läs mer om våra pristagare och motiveringarna till att de prisats på rockasockorna.se och på vår hemsida www.svenskadownforeningen.se

Vi utlovar en intressant och fullmatad eftermiddag för alla människors lika värde och möjligheter.

Konferencierer för dagen är Amanda Malmberg och Jan Bylund.

Kontakt för media

För information om Svenska Downföreningen och Världsdagen för Downs syndrom, kontakta Veronica Magnusson Hallberg, ordförande, 070-921 86 89

För information om Rocka Sockorna-festivalen, kontakta Annika Melin, Projektledare,

För övrig information, kontakta Annika Lindqvist, kommunikatör, 072-219 38 86.

Rocka sockorna-festivalen i Göteborg arrangeras av Svenska Downföreningen tillsammans med Studieförbundet Vuxenskolan, Världskulturmuseet i Göteborg, FUB Göteborg och Göteborgs Downfamilj.