​Elitseriepremiär i Luleå i helgen

​Elitseriepremiär i Luleå i helgen

Elitserien i konståkning för singelåkare drar igång i helgen när de första tävlingarna hålls i Luleå den 10–11 september, i Coop Norrbotten Arena. Under säsongen möts den svenska eliten under tolv deltävlingar runtom i landet innan finalen avgörs i Mörrum den 7–9 april.

Precis som under förra årets säsong inleds Elitserien i Luleå. Tävlingsserien samlar Sveriges bästa konståkare i tolv deltävlingar och en final. Efter varje deltävling delas rankingpoäng ut till alla deltagare. Åkarna med de två bästa resultaten i de tre första tävlingarna, eller i internationella tävlingar, kvalar till SM.

Säsongen avslutas med en Elitseriefinal. Där tävlar de som lyckats bäst i höstens och vårens Elitserietävlingar, samt internationella tävlingar. Efter SM är Elitseriefinalen den mest prestigefyllda nationella tävlingen. De bäst placerade åkarna i seniorklassen vinner prispengar.

Nytt för i år är att man dragit ner på antalet platser i några av klasserna.

– Vi har spetsat till serien lite, så det är tuffare att ta sig in. Vi vill höja kvaliteten, och trigga åkarna till ytterligare utveckling. Det är framför allt bland juniorerna, som är en stor klass, där vi dragit ned, säger Camilla Fredman, tävlingsansvarig på Svenska Konståkningsförbundet.

Totalt 130 åkare väntas tävla i serien under säsongens tolv deltävlingar.

Elitserien 2016-2017

10–11 september Premiär: Luleå
8–9 oktober Solna
15–16 oktober Trollhättan