​EM-formen Alexander Majorov

​EM-formen Alexander Majorov

Alexander Majorov är på uppgång igen efter en tung höst, och siktet är inställt på EM i Bratislava i nästa vecka. Han säger själv att han siktar på topp fem – om han hinner komma i form.

Uppladdningen skedde i Sankt Petersburg förra veckan, där han spenderade en vecka för att få inspiration och träna kondition inför mästerskapen. När Skatesweden pratade med honom på plats i Ryssland, säger han att konditionen är på väg tillbaka.

- Formen går uppåt, men det är jobbigt att komma tillbaka till toppform.

Ni kanske kan historien. Sportsligt gick det bra i början av säsongen, men i november donerade Majorov benmärg för att rädda sin cancersjuke far och tillika tränare, Alexander Majorov senior. Den svenska konståkningsstjärnan tvingades stå över både en Grand Prix-tävling och SM, på grund av den försämrade konditionen som transplantationen innebar.

Nu är Majorov på väg tillbaka igen, och siktar bland annat på att återigen göra sin kvadruppel toeloop, alltså fyra varv i luften, vid friåkningen i EM. Det är ett hopp som Majorov exempelvis bemästrade väl under OS-säsongen 2014, men som sedan bidrog till de skadeproblem som förstörde en stor del av förra säsongen. Om han skulle landa hoppet vid EM i Bratislava, skulle det innebära viktiga poäng.

- Om jag återställs till normalform, så siktar jag på topp fem där, säger han.

I Sankt Petersburg finns Evgeni Rukavitsin, som bland annat tränar VM-silvermedaljören från 2012, Alena Leonova, och EM-bronsmedaljören från 2014, Konstantin Menshov.

- Jag behöver feedback och att träna med elitåkare. Här får man allt under samma tak. Jag är väldigt glad över att få komma till konståkningsskolan här, och jag kanske kommer tillbaka i sommar för att träna en längre period.

Alexander Majorovs bästa placering hittills på ett EM är en sjätteplats från 2013. Men han har svårt att säga vad som krävs för medalj i år.

- Det beror på vad de andra gör. Men det krävs rena åk, annars går det inte att få höga poäng.

Detta blir ditt sjätte EM. Vad har du lärt dig från de tidigare fem tillfällena?

- Jag har lärt mig att hantera press, och att tävla på ett helt annat sätt. De senaste två EM-tävlingarna har inte varit ultimata, så jag hoppas att trenden vänder nu.

Läs mer om svensk konståkning: www.skatesweden.se