Brons till Team Surprise i Team-VM

Brons till Team Surprise i Team-VM

Det blev ingen revansch för Team Surprise i VM i Teamåkning i Zagreb. Landvetter-laget,som satsade på guld efter förra årets snöpliga silver, tog brons. Team Boomerang slutade nia.

Team Surprise satsade allt i friåkningen och fick med sig publiken som lyriskt följde lagets framfart över isen. Ett fall i absolut sista momentet, ett block, var fläcken i det annars mer eller mindre felfria protokollet. Tränare Andrea Dohany sade på presskonferensen efter att tävlingen:

- Vi gör det svåraste programmet med absolut störst risker av alla teamåkningslag. Alla kan falla, jag är mycket stolt över mina tjejer och jag tyckte att de gjorde ett riktigt bra åk!

Team Boomerang lyckades ta sig förbi ryska Paradise efter att ha gjort ett kanonåk i fria.

Surprise lyckades avancera i friåkningen, efter att de fått flera nivåer bortdömda i kortprogrammet och låg placerade på en fjärdeplats. Trots stort poängavdrag till följd av fallet i blocket i friåkningen blev alltså Surprise bronsmedaljörer. Tekniska panelen gav inte Surprise bättre betalt än sjunde bästa basvärde, vilket därmed gör tredjeplatsen till än en större bedrift. Hos domarpanelen går tjejerna vanligen hem även om de den här gången fick ovanligt låga poäng i programkomponenterna: 66.24 att jämföra med 67.84 hos segrande Nexxice från Kanada och 67.04 poäng hos silvermedaljörerna finska Team Unique.

Det är till synes ingen större poängskillnad, men Surprise brukar få klart högre poäng i programkomponenterna. Igenom hela programmet uttryckte Surprise enormt mycket vilja och glädje. Lagkapten Liselott Nilsson berättar att de hade roligt ute på isen och att det kändes bra. Surprise är naturligtvis inte nöjda med ett brons. Laget skall dock helt klart vara nöjda med sin prestation under den här säsongen, där de bemästrat två program av extremt hög svårighetsgrad och tagit det första officiella teamguldet i Vinteruniversiaden. Surprise fick totalt 209.30 poäng i årets Team-VM.

Team Boomerang genomförde ett underbart friåkningsprogram med perfekta block, cirklar och passeringar. Bäst av allt var ändå line som spikrak flög fram över isen. En riktig fröjd att se laget åka, det har växt under hela säsongen och avslutar verkligen på topp. Att de inte bara växt under säsongen utan även från säsong till säsong syns i resultatlistan: Boomerang slår ryska Paradise med ett par poäng och har mindre än fyra poäng upp till tyska Berlin 1. Boomerang fick femte bästa basvärde av tekniska panelen, som under säsongens tävlingar gång på gång fattat tycke för Göteborgstjejerna, totalt fick Boomerang 178.12 poäng.

Så ska det då löna sig att ta risker eller att bara spela på de absolut säkraste korten? Hur skall teamåkningen se ut i framtiden? Kanske kommer vi se ett 20-tal lag noggrant genomföra exakt samma moment fast i olika klänningar till olika val av musik? Eller kommer vi att se en spännande variation av satsningar som är anpassade till varje enskilt lags styrkor? Surprise talesätt "inget kan stoppa oss förutom reglerna" känns tyvärr ibland allt för sant för Surprise, som spelar högt med stora risktaganden.

Ibland går det hem, ibland inte. Oavsett vilket, känner publiken skillnaden på risker och säkra kort. För oavsett om du är tekniskt insatt eller inte, så finns det något där som gör att håren reser sig i nacken när du ser Surprise ge järnet för att ta guldet.