Emelie Ling, Nikolaj Majorov och Greta Crafoord & John Crafoord uttagna till JVM 2020

Emelie Ling, Nikolaj Majorov och Greta Crafoord & John Crafoord är uttagna att representera Sverige i junior-VM 2020. Det tillkännager Svenska Konståkningsförbundets Internationella kommitté idag. JVM går i Tallinn, Estland, den 2–8 mars.

Emelie Ling kommer att delta i junior-VM för första gången i sin karriär. Hon har internationellt tävlat som junior under säsongen 2019/20, och nationellt som senior. I svenska mästerskapen 2019 tog hon senior-brons, i förra säsongens SM tävlade Emelie på juniornivå och vann då SM-guld, Emelie fortsätter att förbättras på internationell nivå. Emelie tränar i Solna.

​Nikolaj Majorov kommer att delta i sitt andra junior-VM i följd, efter ett framgångsrikt Europamästerskap 2020 där han placerade sig på en 15:e plats. Han tränar och bor i Luleå. Nikolaj har representerat Sverige på seniornivå för säsongen 2019/20, förra veckan tog han en silvermedalj vid Bavarian Open i tyska Oberstdorf.

Greta Crafoord & John Crafoord deltar i deras första junior-VM i paråkningsklassen. De har representerat Sverige internationellt under säsongen 2019/20 i vid flera tävlingar världen över. Greta och John tränar i Colorado Springs, USA. Greta och John är de nuvarande juniora paråkningsmästarna i Sverige, då de vann titeln vid SM 2019.

Vad: Junior-VM i konståkning
​Var: Tallinn, Estland
​När: 2–8 mars 2020

​Svenska deltagare
​Dam: Emelie Ling
​Herr: Nikolaj Majorov
​Par: Greta Crafoord & John Crafoord

​Uttagningen har gjorts av Svenska Konståkningsförbundets Internationella kommitté.

​ISU tävlingssida
​Läs mer om våra svenska åkare på ​skatesweden.se

Mästerskapssäsongen 2019/2020
SM i synkroniserad konståkning i Göteborg, 22–23 februari
JVM i singel, par och isdans i Tallinn, Estland, 2–8 mars
JVM i synkroniserad konståkning i Nottingham, Storbritannien, 13–15 mars
VM i singel, par och isdans i Montreal, Kanada, 16–22 mars
VM i synkroniserad konståkning i Lake Placid, USA, 3–5 april

VM 2021 i Stockholm
Nästa stora internationella mästerskap på hemmaplan är VM i konståkning 2021 då Sverige och Stockholm står värd för mästerskapet. Läs mer här.