Imorgon startar VM på hemmaplan: Synkroniserad Konståkning i Ericsson Globe

Imorgon startar VM på hemmaplan: Synkroniserad Konståkning i Ericsson Globe

Räkna med lika delar teknik, show och dramatik när världens 25 bästa konståkningslag ska göra upp om världsmästartiteln. För första gången någonsin arrangeras VM i synkroniserad konståkning i Stockholm. 20 nationer deltar och de fem nationer som placerade sig bäst under föregående års VM får ställa upp med två lag, därför representeras Sverige av både Team Surprise (Sweden 1) och Team Boomerang (Sweden 2).

Redan idag inleds mästerskapet med en folkfest i Kungsträdgården 17.30, där startordningen till fredagens tävlingar lottas och alla lagen finns närvarande. Sedan ser mästerskapshelgen ut som följer:

Fredag

17.30 18.15 Officiell invigning i Globen

Skridskons historia berättas från istiden fram till idag, totalt medverkar 72 konståkare i ceremonin, bland annat svenska mästaren Anita Östlund.

18.15 – 22.00 Tävling: Kortprogram

Lördag

14.30 – 19.15 Tävling: Friåkning/ Final

Startgrupp B 14.30 – 17.00

Startgrupp A 17.00 – 19.15

Efter avslutad final – Prisceremoni

Följ tävlingarna direkt på plats i Ericson Globe Arenas eller via SVTs livesändningar, för intervjuförfrågningar och sent inkomna ackrediteringar vänd er till vår presskontakt!