Ingen Adrian Schultheiss i konståknings-OS

Ingen Adrian Schultheiss i konståknings-OS

Konståkaren Adrian Schultheiss, 24, tvingas avbryta sin satsning mot OS i Sotji. Orsaken är stora skadeproblem i ryggen. Lerumsåkaren kommer nu att rehabträna och jobba som tränare i USA, och i höst beslutar han om det blir något fortsatt tävlande.

Schultheiss tog beslutet med sin tränare Maria Bergqvist sedan ryggen inte blivit helt återställd efter diskbråcksoperationen i höstas, som var den andra han tvingats genomföra på två år.

-Det är ingen hobby att åka till sjukhuset och operera sig. Som jag har förstått det kunde skadan ha blivit ännu värre, och jag vill inte utsätta mig för den risken. Jag måste tänka på resten av livet också, säger Schultheiss som fått stora delar av de två senaste säsongerna förstörda av skador.

Till hösten kommer Adrian Schultheiss ta ett nytt beslut med sin tränare om en eventuell fortsättning med sikte på exempelvis EM i Stockholm 2015. Men till dess kommer han att ägna sig åt rehabträning, och även satsa på en tränarkarriär. Just nu är han i Miami i USA och jobbar som tränare.

Adrian Schultheiss blev historisk som den förste nordiske åkare att landa ett kvadruppelhopp, alltså fyra varv i luften, under OS i Vancouver 2010. Hans främsta mästerskapsresultat är en nionde plats på VM 2010 och en sjätte plats på EM 2008, vilket är Sveriges bästa placeringar i mästerskapssammanhang i modern tid.

Om han tvingas lägga tävlandet på hyllan för gott, kommer Schultheiss att se tillbaka på sin karriär och vara nöjd, säger han.

-Jag var uppstickaren som gjorde det extra, det nya. Det är jag stolt över att jag har lyckats med. Jag vill tacka de som har stöttat mig, alla fans, Sveriges Olympiska Kommitté, Svenska Konståkningsförbundet, min tränare Maria, mina föräldrar som gjort det möjligt för mig att uppleva detta.

Carina Skoog, sportchef på Svenska Konståkningsförbundet, beklagar att Schultheiss tvingas ge upp hoppet om OS.

- Det är extra olyckligt när en åkare måste avsluta sin satsning på grund av hälsan i stället för att man själv känner sig redo. Adrian är en historisk konståkare med flera fina framgångar och han har satt sina avtryck både i Sverige och i världen.

Mer om Adrian:

För mer information och kontakt:
Carina Skoog, sportchef, Svenska Konståkningsförbundet: 070-444 16 90
Per Adler, generalsekreterare, Svenska Konståkningsförbundet: 0705-78 79 35