Konståknings-Helgesson tillbaka i succétävlingen

Konståknings-Helgesson tillbaka i succétävlingen

De svenska konståkarna Viktoria Helgesson och Alexander Majorov är båda med när den första Grand Prix-tävlingen avgörs i helgen. Det var just i Skate America som Helgesson med sitt brons i fjol tog den historiska första svenska GP-medaljen.

Efter att ha inlett sina säsonger riktigt bra vid en tävling Oberstdorf, Tyskland börjar nu det riktiga allvaret för de senaste svenska VM-åkarna.

Viktoria Helgesson från Tibro KK gör sin femte GP-start, och det är tredje gången hon tävlar i Skate America. Fjolårets brons var en rejäl skräll, men nu har hon skaffat sig ett års ytterligare erfarenhet. Hon följde upp sitt fina hösttävlande förra året med en femteplats i EM och en elfteplats i VM i våras.

I november kommer Viktoria Helgesson att tävla sin andra GP-tävling, Rostelecom Cup i Moskva, Ryssland.

Alexander Majorov, Luleå KK, får däremot bara en chans i GP-serien i år. Det blir tredje gången i de här sammanhangen totalt för Majorov som har en sjätteplats som bästa resultat sedan tidigare.

Preliminärt tävlingsschema (svensk tid):
Lördag 20/10:
ca 04.00 Herrar kortprogram
ca 21.30 Damer kortprogram

Söndag 21/10:
ca 04.00 Herrar friåkning
ca 20.45 Damer friåkning

För mer information och kontakt:
Carina Skoog, sportchef Svenska Konståkningsförbundet: 070-444 16 90
Per Adler, generalsekreterare Svenska Konståkningsförbundet:  0705-78 79 35