Konståkningscomeback av bättre tränad Schultheiss

Konståkningscomeback av bättre tränad Schultheiss

I år ska Adrian Schultheiss vara i bättre fysisk form än någonsin. Efter en skadeförstörd fjolårssäsong har VM-nian från 2010 ägnat sommaren till att göra program med två nya koreografer, och till att träna dem ofta för att orka trycka på hela vägen igenom.

Formkoll: Adrian Schultheiss

Adrian Schultheiss fick fjolårssäsongen spolierad av skador. Dessförinnan lyckades han under flera säsonger ta framskjutna placeringar på flera mästerskap. Men i vissa tävlingar tröt orken mot slutet av programmen, och det är detta han tagit fasta på i år.

- Jag har kört hårdare med fysträning och med programmen under sommaren. Det är det jag alltid legat efter i. Jag känner mig redo att tävla, och jag brukar inte ligga så långt fram redan nu, säger han när Skatesweden talar med honom i mitten på september.

Det var under sommarträningen i USA som Adrian Schultheiss motiverades att träna
ännu hårdare. Tränaren Priscilla Hill, som bland annat tog fram VM-medaljören Johnny Weir, var den som stod och eldade på.

- Hon pushade mig. Jag är jättenöjd. Nu åker jag redan felfria kortprogram och långa med många tripplar.

Den här säsongen har Adrian Schultheiss också valt att använda sig av två koreografer han tidigare inte tränat med. Den ena är den ukrainska isdansaren Irina Romanova, som gjort hans kortprogram, och den andra är Salome Brunner, den schweiziske världsmästaren Stéphane Lambiels koreograf. Brunner gjorde Adrian Schultheiss friåkning.

- Först var jag rädd, man visste inte vad man gick in i. Men det har varit en kul erfarenhet och jag är jättenöjd.

Han berättar att kortprogrammet är mer modernt och coolt.

- Jag gjorde något jag trivs med. Jag tyckte om det och känner mig bekant med det.

Friåkningen är något mjukare.

- Men det är Adrian i det hela.

Den första internationella tävlingen säsongen 2012-2013 blir Finlandia Trophy, en tävling där flera världsstjärnor, bland andra just Johnny Weir, står på startlistan.

Hur är det med skadorna?

- Ryggen är jättebra. Foten får jag fortfarande tejpa, men det går bra. Finlandia blir en utmanande tävling men jag ser fram emot den.

Vad vill du ha för svar på första tävlingen?

- Jag ska vara felfri, köra som om det vore EM, säger Adrian Schultheiss.

Fem snabba frågor till Adrian:

Favorithopp?

- Jag tycker om alla hopp, så länge man står dem, haha. Men jag får säga toeloop, som är lättast.

Något du alltid gör innan tävling?

- Sover. Laddar. Jag är alltid fokuserad, särskilt när man är i form. Då finns det bara ett mål och det är att göra allt.

Vilket är ditt livs bästa åk?

- VM 2010 i Turin. Men det var roligare att göra friåkningen på OS, för det är en så stor tävling och en så stor erfarenhet i livet. Och så fick jag bli förste nordbo att göra en kvadruppel.

Kontakt med Viktoria Helgesson:
Carina Skoog, sportchef Svenska Konståkningsförbundet: 0704-44 16 90
Per Adler, generalsekreterare Svenska Konståkningsförbundet: 0705-78 79 35