LINA JOHANSSON KLAR FÖR EM

Fax: + 46 8 669 64 29 Tel: + 46 8 669 64 30 Lina Johansson, hemmahörande i Malmö, är klar för EM som avgörs i Lyon, Frankrike den 17-22 januari 2006. Lina Johansson har sedan i september månad varit skadad i foten och har därför inte tävlat denna säsong. Däremot har hon under jul- och nyårshelgen tränat för fullt och visat att hon klarar Svenska Konståkningsförbundets kriterier för mästerskap med fyra rena tripplar samt ett program som håller internationell klass. Om Lina presterar bra i Lyon har hon möjlighet att kvalificera sig till OS i Turin. Detta bestäms av Sveriges Olympiska Kommitté vilka efter EM kan ge Lina klartecken att deltaga i OS. Lina Johansson som är född 1988, tränar för Ela Magnusson i Malmö Konståkningsklubb och ingår i Landslagets Toppgrupp samt SOK’s Talangprogram. För ytterligare information kontakta: Carina Skoog, Elitkommittén Svenska Konståkningsförbundet, Telefon: 0704-44 16 90, carina.skoog@konstakning.rf.se Lotta Falkenbäck, Elitkommittén Svenska Konståkningsförbundet, Telefon: 0707-98 81 52, bergkvist.falkenback@telia.com Katarina Henriksson, Ordf Elitkommittén Svenska Konståkningsförbundet, Telefon: 0708-79 46 40, katarina@prunentio.com Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges äldsta specialförbund med verksamhet sedan 1904. Förbundsverksamheten omfattar cirka 120 klubbföreningar och 12 000 aktiva konståkare. I mars 2008 arrangerar förbundet VM i konståkning i Scandinavium, Göteborg.