Majorov i historisk OS-debut – tiondeplats inför finalen imorgon

Majorov i historisk OS-debut – tiondeplats inför finalen imorgon

Alexander Majorov fick visa sin kapacitet i det korta programmet i OS-debuten och ligger på en tiondeplats inför morgondagens final, friåkningen. Med de 83,81 poängen slog han inte bara sitt egna svenska rekord från EM i Budapest i januari. Alexander blev också förste svensk någonsin över 80 poäng. Sedan 1932 har Sverige inte haft en bättre placering än 14 i OS (1980 i Lake Placid).

– Det känns helt fantastiskt. När jag gick in på isen så tänkte jag att det skulle gå idag. Efter sista axeln så visste jag, och då bara njöt jag och åkte så bra jag kunde, berättar Alexander Majorov.

– Jag har gjort mitt absolut bästa och jag har fått visa det för alla som stöttar mig. Upplevelsen var fantastisk med alla som skrek och hejade på svenska, engelska och ryska. De överröstade musiken!

Alexander startar som nummer 15 i morgondagens friåkning som direktsänds i TV3. Alexander åker klockan 18.34.

– Imorgon ska jag göra precis som idag. Gå ut på isen, inte vara nervös och bara njuta. Inte tänka på poängen utan bara uppleva!

Tidigare svenska resultat i OS hittar ni här: länk till resultat