Stark start på konståkningssäsongen för Helgesson

Stark start på konståkningssäsongen för Helgesson

Konståkaren Viktoria Helgesson blev sexa vid sin säsongspremiär i tyska Oberstdorf med 145,16 poäng. Det var ett betydligt bättre resultat än vid samma tävling under fjolårssäsongen, som mynnade ut i ett historiskt Grand Prix-brons och en femteplats på EM. Årets VM i mars avgör hur många konståkare Sverige kan skicka till OS i Sotji 2014.

Ska Sverige ha en chans på en topp tio-placering i VM, för att på så sätt få två platser till OS, måste domarna vara nöjda med Viktoria Helgessons nya program. Och det var de i Oberstdorf.

I lördagens friåkning belönades Viktoria Helgessons program med höga konstnärliga poäng, flera sjuor på den tiogradiga skalan. Det i kombination med att hon landade nästan samtliga hopp ledde till totalpoängen 145,16, vilket var mer än elva poäng högre än vad hon hade i samma tävling förra året (133,52).

I herrtävlingen kom svenske mästaren Alexander Majorov på tolfte plats, med 175,22 poäng. Han landade fem trippelhopp i fråkningen, men en del nedslag fick minuspoäng av domarna.

För kommentarer och kontakt med åkarna:
Carina Skoog, sportchef Svenska Konståkningsförbundet, 070 - 444 16 90
Per Adler, generalsekreterare Svenska Konståkningsförbundet 0705-78 79 35