Svenska landslaget i SM i teamåkning 27-28 februari

Svenska landslaget i SM i teamåkning 27-28 februari

Nu i helgen, 27-28 februari, avgörs SM i teamåkning i Stockholm. Då har du chansen att uppleva teamåkning i världsklass, med bland annat Sveriges landslag, Team Surprise (bilden), från Landvetter utanför Göteborg.
Tävlingarna avgörs i Stora Mossens ishall, i Bromma, Stockholm.

Invigningen äger rum på lördagen klockan 13.00. Tävlingarna tar vid direkt efter invigningen och avslutas klockan 18.00.

På söndagen avgörs tävlingarna mellan klockan 13.00 och 16.00.

SM i teamåkning avörs i klasserna Ungdom, Juniorer och Seniorer.

På isen får vi njuta av bland annat Team Surprise, SWE 1, som tog guld vid internationella tävlingen Neuchâtel Trophy i helgen som gick.

Vid senaste VM, i Zagreb i april 2009, blev det brons. Det var en besvikelse för Landvetter-laget, som har följande framgångar att luta sig emot:

• Fem VM-guld
  • Fyra VM-silver
  • Två Universiad-guld
  • Ett stort antal SM-guld

Nu laddar Team Surprise för nästa VM, i Colrado Springs i början av april. Då är siktet inställt på att återta guldmedaljerna

SM i helgen som kommer blir därför en nyttig genomkörare innan laget åker västerut för att "gräva guld i USA".

Konkurrens på SM saknas dock inte. Team Boomerang, som kom trea i Neuchâtel Trophy, och tituleras SWE II, kommer att bjuda på hårt motstånd.

För Team Boomerang är det snart dags att åka till Stockholm igen. På långfredagen den 2 april deltar laget i Svenska Konståkningsförbundets och Stockholm Globe Arenas nya konståkningsshow i världsklass, Stockholm Ice, med bland andra OS-silvermedaljören Evgeny Plushenko.

För mer information kontakta:

- Roland Ericsson, tävlingsledare, 070-523 17 23, roland@lundbergsgrafiska.se

Foto: EkovisionPhotos