Svenska medaljer i Nice

Tre bronsmedaljer blev resultet för svensk del när Coupe Internationale de Nice avgjordes den 10-12 november. Det var Adrian Schultheiss, Victoria Helgesson och Joshi Helgesson som lyckades bäst av Sveriges sju deltagare. Allra roligast var Victorias tredjeplats. Vicky, som haft ett långt tävlingsuppehåll på grund av skador, är nu tillbaka på en internationell tävling och fick direkt en medalj. I seniorer herrar tävlade Adrian Schultheiss, Kalle Strid och Justus Strid. I seniorer damer Victoria Helgesson samt Malin Hållberg-Leuf och i klassen juniorer damer Joshi Helgesson och Maria Taljegård. Först ut var seniordamerna som inledde med det korta programmet. Vicky klarade 2A samt hoppkombinationen med 3T+2T. Hon låg på fjärde plats efter kortprogrammet. I det fria programmet lyckades hon dock klättra en placering efter att bland annat ha klarat två 2A, en 3S, en 3T med step out. Jättekul för Vicky att hon lyckades ta en medalj efter att ha varit borta länge från internationellt tävlande på grund av skada. För Malin gick det lite sämre. Hon gjorde sin 2A i kortprogrammet, men hade handen i på både 3S och 3T. Detta gjorde att hon då inte fick till andrahoppet på sin kombination. Hon låg på en sjunde plats efter det korta programmet. Efter att ha missat en del i det fria programmet lyckades hon tyvärr inte hålla sin placering, utan tappade några platser i slutresultatet. I klassen juniorer damer, där åkarna bara tävlade med sitt fria program, lyckades Joshi Helgesson bäst av de svenska tjejerna. Hon slutade på tredje plats efter att, i sitt program, ha gjort två 2A, en 3S, en kombination med 3T+2T, ytterligare en 3T med step out. Tyvärr hade hon ett fall på sin andra 3S. Joshis åkning och presentation av programmet höll dock mycket bra klass. Den andra svenskan, Maria Taljegård, slutade på 8:e plats efter att bland annat ha klarat 3T och två 2A. Marias program och åkning var även den mycket bra. I seniorer herrar lyckades Adrian Schultheiss allra bäst. Han genomförde ett bra kortprogram med hoppkombinationen 3Lz+3T en 2A samt en 3F med handen i och låg med detta på en 4:e plats inför friåkningen. Där lyckades han klättra en placering till en slutlig bronsplats, efter ett friåkningsprogram med en 3A där han hade en liten miss i landningen, en 3S, en 3T en med step out, men med två mycket bra hoppkombinationer i 3Lz+3T samt 3F+3T. I samma klass tävlade bröderna Kalle och Justus Strid. Kalles kortprogram innehöll en 3T samt en hoppkombination med 3S+2T. Tyvärr hade Kalle ett fall i upphoppet på 2A, men ett mycket bra program gav honom ändå 7:e platsen inför friåkningen. Denna lyckades han dock inte riktigt försvara, utan slutade på en total 8:e plats, efter en friåkning där höjdpunkterna var en 3T, en 3S, en 2A, samt ytterligare en 3T samt en 3S med step out. Lillebrorsan Justus hade två missar i sitt kortprogram, ett fall på sin samt en step out på 3Lz. Däremot klarade han 2A, vilket gav honom 12:e plats inför friåkningen. Även han tappade tyvärr en placering i friåkningen och slutade på 13:e pats efter att ha klarat 3T, 3S samt två 2A.