Två tonåringar debutanter i VM i konståkning

Två tonåringar debutanter i VM i konståkning

Det blir två svenska debutanter i VM i konståkning i Tokyo, 21-27 mars. 19-årige Alexander Majorov, Luleå, (bilden) gör Adrian Schultheiss, Göteborg, sällskap till Japan på herrsidan. På damsidan blir det 17-åriga Joshi Helgesson, Tibro, som följer med storasyster Viktoria för att försvara de blågula färgerna.

Efter en rad fina resultat under hösten, som kröntes med seger i the Nordics, Nordiska Mästerskapen, för en dryg vecka sedan, valde Svenska Konståkningsförbundet att satsa på 19-årige Alexander Majorov från Luleå.

- Kampen om VM-platserna har varit mycket hård. För herrarnas del stod det mellan Adrian Schultheiss, Alexander Majorov och Kristoffer Berntsson, som alla tre ligger på en väldigt hög nivå. Alexander Majorov och Adrian Schultheiss har gjort de starkaste prestationerna efter årsskiftet och det var det som avgjorde, förklarar Carina Skoog, sportchef på Svenska Konståkningsförbundet.

På damsidan blir det alltså också en debutant i VM för seniorer: Joshi Helgesson, 17 år och från Tibro, gör storasyster Viktoria sällskap. Här var det hårt om den andra platsen, Viktoria Helgesson var given efter bland annat sin sjätteplats på EM i Bern, i slutet av januari. Linnea Mellgren, Enköping, tvåa på the Nordics efter Viktoria Helgesson, gav Joshi Helgesson en hård kamp om VM-biljetten.

- Joshi Helgesson är den som under säsongen visat sig vara den starkaste. Hon har utvecklats bra och presterat mycket väl på flera internationella seniortävlingar, däribland en fjärde plats på Grand Prix-tävlingen i USA. Linnea Mellgren har också utvecklats fantastiskt, och det är roligt att vi har en så sporrande konkurrens även på damsidan numera, förklarar Carina Skoog och avslutar:

- Alla uttagna åkare är superladdade. Vi ser fram emot att kunna prestera på topp och göra bättre resultat än någonsin på VM!

För mer information, kontakta:
- Carina Skoog, sportchef Svenska Konståkningsförbundet, 070-444 16 90, carina.skoog@konstakning.rf.se
- Alexander Majorov, VM-debutant, 073-083 09 98 (går i skolan, kan ha svårt att svara)
- Joshi Helgesson, VM-debutant, 073-804 75 00 (på väg på tävling i Italien, framme i kväll)