Unikt musikframträdande på Grand Prix Finalen i Malmö

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2003 08:53 CET

Konståkerskan Lina Johansson och sångerskan Viktoria Krantz gör ett unikt framträdande på uppvisningsgalan till Grand Prix Finalen i konståkning den 14 december i Malmö. Programmet har skräddarsytts med nyproducerad musik från tema CD´n från TV-serien ”Arns Rike”, som sänds i TV4 efter nyår.

- Det är väldigt roligt att tävlingen kan få avslutas med ett så unikt material. Musiken släpps inte offentligt förrän i januari och numret har arbetats fram gemensamt mellan Lina och Viktoria, vilket vi ser som början på ett långt och spännande samarbete mellan två utav Sveriges framtida stjärnor, säger Tussan Rix, ordförande i tävlingens organisationskommitté.

Lina Johansson är Sveriges största konståkningstalang sedan början på 1900-talet. Hon är bara 15 år gammal och hade sitt stora genombrott 2002 då hon bl.a vann en junior världscupstävling och tog silver i ungdoms OS i Slovenien.
I år har hon redan hunnit vinna internationella juniortävlingar och snart är det dags för denna supertalang att ta upp kampen mot världseliten på allvar och målet är naturligtvis vinter OS i Turin, Italien 2006.

Viktoria Krantz såg ni säkert på TV, eller live, under konståknings EM i januari då hon sjöng ”Det vackraste” på isen, till nyblivna Europamästarinnan, Irina Slutskayas uppvisningsprogram. Just nu spelar hon den kvinnliga huvudrollen i Phantom of the Opera i Köpenhamn och i vår kommer troligtvis hennes stora genombrott hemma i Sverige, eftersom hon medverkar på CD'n baserad på Jan Guillou's böcker om Tempelriddaren Arn de Gothia, bl.a i kärleksduetten "I Ljus och Mörker" tillsammans med Martin Stenmark. Mycket av musiken från den CD hörs även i TV-serien ”Arns Rike”, som sänds i TV4 efter nyår.

För ytterligare information kontakta:
Magdalena Ericsson, pressansvarig, telefon: 0707- 73 32 55 figureskating@home.se

Tussan Rix, ordförande i organisationskommittén, telefon: 0708–68 11 64
tussan.rix@telia.com

Svenska konståkningsförbundet arrangerar tillsammans med Malmö stad och Internationella skridsko Unionen den 12-14 december 2003, finalen i ISU Junior Grand Prix i Malmö Isstadion. Förhoppningsvis får vi då se Lina Johansson på prispallen. Info om deltagande åkare och länder finns på www.jgpfinal2003.se

Onsdagen den 10 december kl 13.30 anordnas en presskonferens på Isstadion, där några av de allra främsta åkarna kommer att deltaga.

Kommentarer (0)