Välkommen till SM i konståkning 17-20 december i Linköping!

Välkommen till SM i konståkning 17-20 december i Linköping!

SM i konståkning arrangeras 17-20 december i Cloetta Center, Linköping. Alla landslagsstjärnorna är på plats.

På herrsidan slåss tre namn om en OS-plats: Kristoffer Berntsson och Adrian Schultheiss, båda Göteborg, samt Alexander Majorov, Luleå. SM är första gången alla tre är med i samma tävling den här säsongen.

OS kommer dock att bli verklighet för endast en av dem. Svensk konståkning har nämligen bara en plats till sitt förfogande. Vem det blir avgörs av åkarnas samtliga prestationer och resultat under hela denna säsong, till och med EM i Tallin i januari. Efter EM tas en åkare ut av SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, i samråd med Svenska Konståkningsförbundet, enligt SOK:s speciella uttagningsprinciper.

Räkna därför med en herrtävling utöver det vanliga!

På damsidan blir det främst en syskonkamp: För första gången i SM-sammanhang möts systrarna Helgesson från Tibro, Viktoria (t v på bilden) och Joshi. 16-åriga Joshi har tagit steget upp i seniorklassen.

Även Angelica Olsson, Mörrum, och Linnea Mellgren, Enköping, vill säkert ha ett ord med i laget.

På juniorsidan är alla landslagsåkare på plats för att kämpa om SM-pokalen. Förhandsfavorit är Isabelle Olsson, Mörrum, som tagit brons i en junior-GP-tävling under hösten. Främsta utmanare är landslagskompisarna Josefine Taljegård, Göteborg, Rebecka Emanuelsson, Älta i Stockholm, och Malin Magnusson Ruf, Malmö - samt Malin Taljegård, lillasyster till Josefine.

Skriv ut ackrediteringshandlingarna i det bifogade dokumentet.

För mer information kontakta:
Camilla Fredman, tävlingsansvarig Svenska Konståkningsförbundet, 08-699 64 30, camilla.fredman@konstakning.rf.se