Viktoria Helgesson slutar på 27:e plats i sin OS-debut

Viktoria Helgesson slutar på 27:e plats i sin OS-debut

Viktoria Helgesson kom i obalans i första hoppet i korta programmet och hämtade sig inte riktigt. Hon slutar på en 27:e plats i sin OS-debut och kvalificerar inte till finalen imorgon. Viktoria är den första svenska konståkningsdamen som kvalificerat sig till OS sedan 1998.

– Fram till den första missen i kortprogrammet har jag verkligen njutit av varje sekund här i Sotji. Allt har fungerat så bra både på träning och i uppvärmningen, jag är i mitt livs form. Förberedelserna har varit maximala i alla delar av satsningen mot OS, men idag fick jag inte alls till det. Tack för allt stöd! Säger Viktoria Helgesson.

För svensk konståkning är våra två OS-deltagare, Viktoria Helgesson och Alexander Majorov, en sporre. Konståkningen i Sverige är på frammarsch. Det märks i samband med nationella mästerskap där fler juniorpojkar än tidigare deltar. Det är kanske den tydligaste signalen om att Sverige inte bara har konståkare i världsklass utan också många duktiga åkare, framtidens olympier.

– Vi vet att OS är en drivkraft för många, redan från unga år. Det är den absolut största tävling som man kan delta i, något som många drömmer om, som motiverar dem kämpa hårt varje dag, säger Carina Skoog, Head Coach för konståkningen.

Under det närmsta året arrangeras dessutom två internationella mästerskap i Sverige. Nästa vecka Nordiska Mästerskapen i Uppsala, där Alexander Majorov och Viktorias lillasyster Joshi Helgesson deltar. I januari 2015 är det dags för Europeiska Mästerskapen i Stockholm. Stockholm har inte arrangerat ett internationellt mästerskap i konståkning sedan 1947.

Sverige har också tre internationellt erkända domare med i Olympiska Spelen. Mona Jonsson var skiljedomare och Peter Levin domare i herrarnas tävling. Katarina Henriksson dömer damerna, vilket hon också gjorde i OS i Turin 2006.

Läs mer om alla svenska resultat i OS: klicka här->
Länk till alla resultat i konståkningen i OS: klicka här->