VM i konståkning startar imorgon – Joshi Helgesson och Alexander Majorov tävlar för Sverige

Världsmästerskapen i konståkning startar imorgon i Shanghai. Natten till torsdag, svensk tid, är det dags för damernas kortprogram, där Joshi Helgesson tävlar för Sverige. Alexander Majorov och resterande herrar kliver in på isen på fredag morgon, svensk tid.

Natten till torsdag, 26 mars kl. 03.30 svensk tid, är det dags för damernas kortprogram, med svenska Joshi Helgesson i startfältet och där startordningen lottas under onsdagsmorgonen.

Först på fredag morgon, 27 mars kl. 09.15 svensk tid, kliver Sveriges andre VM-åkare Alexander Majorov in på isen i herrarnas kortprogram. Startordningen för herrarnas kortprogram lottas på torsdag morgon.

Den svenska truppen har varit på plats i Shanghai de senaste dagarna för uppladdning och träningar inför tävlingarna. Joshi Helgesson har visat fin form ända sedan sin fjärdeplats i EM tidigare i år och vann nu senaste Coupe du Printemps i Luxemburg, för två veckor sedan.

– Jag saknar fortfarande en del styrka i foten. Men det har gått riktigt bra på både träning och tävling. Det ska bli spännande att ta med erfarenheten och upplevelsen från EM i Stockholm med allt stöd från hemmapublik hit till VM och se hur långt jag kan gå här! Säger Joshi.

Alexander Majorovs formkurva pekar uppåt och foten håller. Det visade han inte minst i den internationella tävlingen Hellmut Seibt Memorial i Wien, Österrike, där han tog silver för några veckor sedan.

– Det känns mycket bra att få tävla för Sverige i VM. EM var en chansning. Men nu är jag inställd på att fightas. Smärtan är fortfarande hög men hanterbar. Fördelen med att jag haft svårt med hoppen på grund av skadan är att jag haft tid att verkligen förbättra andra delar av min åkning, vilket märks nu. Säger Alexander.

Sportchef Anna Hörnqvist lämnar följande formbesked för våra svenska VM-åkare:

– Både Joshi och Alexander har tränat sina första pass här i Shanghai. Formen är mycket bra och de ser fram emot att tävlingarna ska starta.

Tidsskillnaden mellan Shanghai och Sverige är 7 timmar. Sveriges Television direktsänder en del tävlingsklasser och sammandrag av tävlingarna som ligger på obekväma tider.

SVT-sändningar från VM i konståkning 2015, Shanghai (svensk tid):

SVT1 onsdag 25 mars kl 10.00: isdans, korta dansen – sammandrag
SVT1 onsdag 25 mars kl 12.00: paråkning, korta programmet – direktsändning
SVT1 onsdag 25 mars kl 23.00: paråkning, korta programmen – sammandrag

SVT1 torsdag 26 mars kl 10.00: damer, korta programmet – sammandrag (SWE)
SVT1 torsdag 26 mars kl 12.00: paråkning, fria programmet – direktsändning
SVT1 torsdag 26 mars kl 22.45: paråkning, fria programmet – sammandrag

SVT1 fredag 27 mars kl 10.00:
isdans, fridans – sammandrag
SVT1 fredag 27 mars kl 12.00: herrar, korta programmet – direktsändning (SWE)
SVT1 fredag 27 mars kl 23.00: herrar, korta programmet – sammandrag (SWE)

SVT1 lördag 28 mars kl 10.00: