Foto: Camilla Hansen

Nyhet -

​Är du erfaren och driven i utbildningsfrågor och också brinner för simkunnigheten i Sverige?

VI DRIVS AV STARKA IDEELLA KRAFTER Svenska Livräddningssällskapet har en lång historia bakom sig. Ända sedan 1898 har vi arbetat oförtrutet med att informera om säkerhet i och kring vatten. Under alla dessa år har vi förespråkat simkunnighet, livräddning och säkerhet som naturliga delar av våra liv. Vi har fler än 96 000 sjöar och 800 mil strandremsa för oss att använda på ett säkert sätt, utan att utsätta oss för onödiga risker. Vi riktar oss med vår vattenkunskap till alla, men vi ägnar särskilt intresse åt barnens säkerhet. Vår värdegrund är vår gemensamma plattform och består av värdeord som beskriver hur vi ska agera och uppfattas. Värdeorden driver oss framåt mot visionen och våra mål, gör oss synliga och hjälper oss att fatta beslut i vardagen:

Humanitet Gemenskap Respekt Engagemang

Genom vårt starka engagemang gör vi skillnad i människors liv! Läs mer på: www.svenskalivraddningssallskapet.se

Vi söker vikarierande områdesansvarig för verksamhetsområdet simkunnighet som kan driva samordning, utveckling och utbildning inom området under tiden som ordinarie tjänsteperson är föräldraledig.

I rollen som områdesansvarig för simkunnighet driver och samordnar du utbildningar för verksamheten inom hela landet samt upprättar och verkställer verksamhetsplaner. Du samverkar med områdesansvarig inom områdena säkerhet och livräddning, och övriga funktioner på kansliet. I din roll är du ett viktigt stöd och första kontakt för regionförbund och lokalföreningar inom frågor som rör utbildningar och specifikt området simkunnighet. Du har en nära relation till regionförbund, lokalföreningar och utvecklar goda relationer med för organisationen viktiga externa partners.

Tjänsten är placerad på Svenska Livräddningssällskapets Rikskansli i Bromma, Stockholm och rapporterar till Generalsekreteraren. Det ingår resor inom Sverige och visst arbete på helger.

Dina arbetsuppgifter

Som områdesansvarig har du budget och uppföljningsansvar. Du samverkar med övriga verksamhetsområden och bidrar på ett kreativt sätt till att utveckla utbildningsstrukturen inom organisationen vilket gör att du har god översyn av dessa, ibland kanske du själv genomför utbildningar.
Du kommer bland annat att arbeta med följande;

• föreläsningar och representerar organisationen både internt och externt
  • projektledning och administration av projekt tillsammans och på uppdrag av olika myndigheter
  • vara stöd för regionförbunden och lokalföreningar i utbildningsfrågor.
  • tjänstemannarepresentant i simkunnighetsrådet, med ca 4 möten/år som vanligtvis är förlagda på helger

Kvalifikationer och dokumenterad erfarenhet

För att vara aktuell för tjänsten har du relevant dokumenterad erfarenhet och kunskap inom området utbildning/lärande/pedagogik. Du har erfarenhet från att leda, planera och genomföra projekt och processer, du har också goda kunskaper i svenska och engelska (tal och skrift) eftersom vi har en del internationellt samarbeten. Det är meriterande om du har erfarenhet från annat arbete i ideell sektor samt kunskaper inom området simkunnighet, Du kanske rent av är simlärare eller lärare.

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är positiv, engagerad och nyfiken på en roll som områdesansvarig hos oss. För att lyckas behöver du kunna arbeta självständigt och strukturerat. Du är skicklig på att kommunicera och bygga förtroende med olika aktörer inom ditt område. Du är inte rädd för nya kontaktytor och delar gärna med dig av din erfarenhet och kunskap till andra, både enskilt såväl som inför större grupper.

Vi erbjuder ett vikariat på 100 %, med start hösten 2019 fram till 31/12 2020, med möjlighet till förlängning. En roll med möjlighet att utvecklas och utmanas där du får vara med på en spännande utvecklingsresa för Svenska Livräddningssällskapets organisation. Vi erbjuder ett stimulerande arbete där främsta vinsten är att nå vår nollvision om noll drunkningar i Sverige.

Välkommen med din ansökan till info@sls.a.se senast 30 juni 2019 och ange ”områdesansvarig simkunnighet” i ämnesraden. Ansökan ska innehålla ett personligt brev och CV, båda på svenska och i samma fil. Viktig att du svarar på frågorna nedan i det personliga brevet:

• Vad i tjänsten tycker du är intressant och vad skulle vara utvecklande för din del?
  • Vilka av dina erfarenheter och kunskaper vill du använda dig av i arbetet inom den utlysta tjänsten?

Vid frågor om tjänsten:
Karin Brand, Generalsekreterare, 08-120 102 44 karin.brand@sls.a.se

Josefin Häggström, facklig representant, Unionen, 08–120 102 41 josefin.haggstrom@sls.a.se

Mona Lisa Wernesten, Områdesansvarig Simkunnighet 08-120 102 43, monalisa@sls.a.se