Foto: Sophia Arslan

Lovande juniorer uttagna till EM i livräddning

Åtta juniorer är uttagna att tävla för Sverige i junior EM 10-15 september på Irland. European Junior Lifesaving Championships är ett årligt evenemang som organiseras under ledning av ILS-Europe (International Life Saving Federation of Europe). Tävlingarna är öppna för de som är 18 år eller yngre. Sverige har flera lovande juniorer och några dessa är uttagna att tävla i junior EM.

Tävlar gör:

Linnea Kletvang, 18 år, Livräddarna Malmö-Vellinge

Walda Jonsson, 17år, Livräddarna Eskilstuna

Matilda von Sicard, 16år, Livräddarna Tylösand

Linnea Ferm, 17år, Livräddarna Jönköping

Dennis Hansson, 18år, Livräddarna Åsunden

Elias Saarela, 16år, Livräddarna Åsunden

Evert Jonsson, 15år, Livräddarna Eskilstuna

Anton Swedblom, 16år, Livräddarna Tylösand

Livräddning som sport finns till för att uppmuntra livräddare att behålla de färdigheter, kunskaper och den fysisk kondition som krävs för att utföra sina livräddningsuppgifter vid bevakning på stranden eller vid poolen. Sporten är verkligen multidisciplinerad och äger rum både i poolen, på stranden och i havet. Den har nära band till simning, friidrott, kajakpaddling, rodd, surfing och powerboating och bygger på livräddarnas utrustning och färdigheter. Mästerskapen har tävlingar som äger rum i poolen, på stranden och i havet. Irland är värd för 2018 års mästerskap och evenemanget kommer att äga rum i Limerick (Pool) & Clare (Hav/strand) som ligger i västra Irland längs The Wild Atlantic Way. Läs mer om junior EM här http://lifesavingejc2018.ie/

För mer information, kontakta förbundskapten Jonas Hagberg, 0706- 63 51 79 eller forbundskapten@sls.a.se