Preliminär sammanställning av omkomna vid drunkningsolyckor under januari 2020

Preliminär sammanställning av omkomna vid drunkningsolyckor under januari 2020

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna vid drunkningsolyckor visar att 0 personer miste livet vid drunkningsolyckor under januari 2020, jämfört med 4 personer samma period 2019.

​2020 januari​ ​2019
​0 ​fritidsbåt ​1
​0 ​bad 0​
​0 ​fiske ​0
​0 ​is ​3
​0 ​övriga 0​
​0 ​totalt ​4

Medeltal per 10år för omkomna i drunkningsolyckor i Sverige 1891-2019

Svenska Livräddningssällskapet har allt sedan organisationen bildats 1898 arbetat för att minska antalet omkomna i drunkningsolyckor. Detta genom att verka för simkunnighet, främja livräddning och propagera för säkerhet i, vid och på vatten. När organisationen bildades omkom ca 1 000 personer per år (4,8/100 000) i drunkningsolyckor att jämföra med 68 personer 2019 (0,68/100 000). Utvecklingen är fantastisk men det finns också anledning att fundera över hur vi kan fortsätta arbetet med att stärka individer och samhälle för att inte tappa fart i arbetet med att främja, förebygga och avhjälpa drunkning som fenomen. För det krävs att vi är lyhörda för ny kunskap och omfattar utmaningen i sin helhet. Vi ska lära av historien för att försöka förstå samtiden och därigenom ta ut riktningen för framtiden.

Sedan 2014 utgör definitionen för drunkning en viktig ledstjärna för allt arbete i organisationen. Drunkning per definition¹ innebär att den som drabbas kan avlida eller överleva, med eller utan skador. Statistiken som presenterats har avgränsats till att handla om omkomna i samband med olyckor, vilket innebär att endast en del av alla drunkningar som drabbar individer och samhället redovisas. Med andra ord, det är sannolikt att mörkertalet är stort för den reella omfattningen av drunkning per definition. Under 2018 ger Svenska Livräddningssällskapet uppdraget till Sifo Kantar att genomföra en attitydundersökning, på en specifik fråga om erfarenheter av drunkning bland vuxna personer uppger 3% eller motsvarande 225 000 personer att de har erfarenhet av drunkningstillbud inom de senaste tre åren. Resultatet av undersökning bekräftar delvis det SLS anat en längre tid; drunkning omfattar många fler än att endast avgränsats till dem som förolyckas i samband med drunkning.

SLS har alltid strävat efter att ligga i framkant när det handlar om den senaste kunskapen inom området vattensäkerhet, därför initierar SLS tillsammans med Karolinska Institutet (KI) en registerstudie över drunkning per definition i Sverige mellan åren 2003 och 2017. Studien avser att belysa den totala omfattningen över antalet drabbade av drunkning i Sverige under 15 år och kartlägga förhållandet mellan dem som omkommer och överlever med eller utan skador. Resultatet av studien presenteras på Vattensäkerhet 2020 i Helsingborg 4-5 mars.

¹ ”Drunkning är en process som resulterar i livshotande syrebrist efter immersion/ submersion i vätska. Personen kan som resultat av detta avlida eller överleva med eller utan skador.”

Fakta

2002 - International Life Saving federation (ILS) enas om definitionen av drunkning

2010 - International Liaison Committee on Resuscitation (ILCOR) antar definitionen för drunkning

- SLS antar Nollvisionen – ingen ska behöva drunkna på grund av okunskap

2014 - Svenska Livräddningssällskapet (SLS) antar definitionen för drunkning

- World Health Organization (WHO) publicerar: Global report on drowning: prevent a leading killer

2018 - 225 000 svenska invånare uppger att de har erfarenhet av ett drunkningstillbud det senaste tre åren åren

- WHO uppmanar världens livräddningsorganisationer att kartlägga omfattningen av; ”Clarification and categorization of non-fatal drowning”

- International Life Saving federation of Europé (ILSE) initierar; ”Drowning Prevention Group”

2019 - SLS och Karolinska Institutet (KI) med finansiering från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) initierar en registerstudie för drunkning per definition mellan åren 2003 – 2017

2020 - Resultatet av studien presenteras i samband med nationell konferens Vattensäkerhet 2020, 4-5 mars i Helsingborg

Vi består av 24 självständiga regionförbund, 10 lokalföreningar och en riksorganisation. Vi ingår i ILS - International Lifesaving Federation, som är en paraplyorganisation för alla livräddningsorganisationer världen över. Läs mer om oss på: www.svenskalivraddningssallskapet.se eller www.facebook.com/svenskalivräddningssällskapet.