#flytvästdagen #svenskalivräddningssällskapet

Västen som räddar liv

I en rad länder uppmärksammas nyttan av att använda flytväst på den Internationella flytvästdagen som 2017 infaller söndagen den 21 maj.

En rad båtorganisationer och myndigheter under ledning av Svenska Livräddningssällskapet kommer att, inför och under dagen, på olika sätt, sprida information om nyttan av att använda flytväst.

Totalt har 143 personer omkommit i drunkningsolyckor i fritidsbåtar de senaste fem åren. Nio av tio har inte haft flytväst påtagen och enligt analyser som Transportstyrelsen och Svenska Livräddnings-sällskapet gjort hade minst hälften överlevt om de burit en flytväst och kunnat larma.

Fakta om båtolyckor enligt Transportstyrelsen/Sjösäkerhetsrådet*

• I Sverige omkommer i genomsnitt 35 personer per år i fritidsbåtsolyckor.
  • Oftast inträffar olyckorna nära land och i lugnt väder och varje år omkommer en eller flera personer i hamn.
  • Den vanligaste dödsorsaken är drunkning.
  • Fall över bord eller kantring är de vanligaste orsakerna till dödsolyckorna.
  • Flest omkomna är män 50-70 år gamla.
  • Mer än en tredjedel av olyckorna sker i samband med fiske.
  • Många av de omkomna är ensamma vid olyckstillfället.
  • Sex av tio har druckit alkohol.
  • Bara en av tio drunknade bär flytväst eller flytplagg.

Ytterligare information:

Mikael Olausson 0769-41 14 65

*Följande är medlemmar i Sjösäkerhetsrådet:

Transportstyrelsen, Båtförsäkringsbolagen, Försvarsmakten, Kustbevakningen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Riksföreningen Sveriges Gästhamnar, Rikspolisstyrelsen, Sjöfartsverket, Sjöpolisen, Sjö-räddningssällskapet, SMHI, Sweboat, Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben, Svenska Livräddnings-sällskapet, Svenska Sportdykarförbundet, Svenska Sportdykarförbundet, Svenska Sportfiske- och Fiskevårds-förbund