Årets Ridlärare är från Stora Ekeby Ridklubb

Årets Ridlärare är från Stora Ekeby Ridklubb

Svenska Ridsportförbundets Ridskole- och Anläggningssektion utser Catarina ”Cicki” Sibbern till Årets Ridlärare 2013.

Catarina är utbildad SRL III, Svensk Ridlärare nivå III, och arbetar som ridlärare sedan 23 år tillbaka på Stora Ekeby Ridklubb i Västmanland. Catarina nominerades av föreningens styrelse till utmärkelsen.

Utmärkelsen ”Årets Ridlärare 2013” får Catarina för sitt djupa engagemang och sin förståelse för ridskolans olika aktiviteter på alla nivåer. Catarina har en stor klokhet, omsorg och kunskap om och för sina kollegor hästarna. Hon är grundare till och har ett stort engagemang i föreningens KLARA-sektion för ryttare med funktionsnedsättning. Catarina har ett stort intresse och engagemang för flyktingbarn och samarbetar med integrationsenheten i Västerås, med syftet att öka integrationen i samhället och låta flyktingbarnen ta del av det ridklubben står för.

- Jag hade ingen aning om att jag ens blivit nominerad och blev därför jätteförvånad när jag fick telefonsamtalet att jag blivit utsedd till Årets Ridlärare. Jag är såklart väldigt glad. Det jag tycker är roligast är att integrationsarbetet och KLARA-sektionen uppmärksammas, säger Catarina Sibbern.

Stipendiet är tänkt att användas till fortsatt utbildning i pedagogik samt möjlighet till ökad insyn i vår svenska integration med fokus på föreningslivet.

Utmärkelsen Årets Ridlärare 2013 delas ut på Ryttargalan 2013 den 27 november på Berns.