Rekord-Grand Prix i Borås jubilerar!

Rekord-Grand Prix i Borås jubilerar!

Pressinformation från Gina Tricot Grand Prix

Femårsjubilerande Gina Tricot Grand Prix i Borås 12–16 februari blir den mest penningstinna nationella hopptävlingen i svensk ridsporthistoria, med 251 000 kronor i finalens förstapris. Alla i den svenska spetshopptruppen på hemmaplan tävlar därför i Borås ridhus nästa vecka.

– Det är underbart att för femte året i rad få ge tillbaka så mycket till svenska ryttare. I år blir den totala prissumman i Grand Prix-finalen 516 000 kronor, det är rekordmycket, säger tävlingsledare Helen Hagström.
Därför har hela spetstruppen från svenska hopplandslaget anmält sig, med undantag av skadade Rolf-Göran Bengtsson och i Tyskland bosatte Henrik von Eckermann, vars hästar har ett hårt tävlingsprogram i världscupen. På plats i Borås finns Malin Baryard-Johnsson, Norrköping, Emma Emanuelsson, Lerum, Jens Fredricson, Strömsholm, Peder Fredricson, Vitaby och Douglas Lindelöw, Hörby. Lägg till det att det vimlar av före detta OS-, VM-, EM- och världscupryttare i startfälten – samt många svenska mästare.

Till finalen i Gina Tricot Grand Prix söndag16 februari klockan 15.30 går de 20 bästa ryttarna från fredagens SM-final, som också rids i Borås. Dessutom finns ytterligare ett kval på lördagen, där ytterligare tio ryttare får en finalbiljett.

För mer information:
Tävlingsledare Helen Hagström, tävlingsledare Gina Tricot Grand Prix, tel 0705-65 64 62, helen.hagstrom@nilorn.com

Tidsprogram huvudklasser:
Lördag 14 februari:
Em Grand Prix-kval

Söndag 16 februari
15.30 Grand Prix-final.

Information till media:
Obligatorisk ackreditering sker till tävlingsledare Helen Hagström senast onsdag 12 februari. I Borås ridhus finns pressrum och uppkoppling samt parkeringsmöjligheter.
Tävlingarna webbtevesänds via https://eventmedia.solidtango.com/live/boras-gina-tricot-gp-2014