Årets vinnare inom Svensk Simidrott 2012 är utsedda

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2013 13:03 CET

Här är vinnarna för 2012

Årets kvinnliga simmare:  Sarah Sjöström
Vid Europamästerskapen 2012 tog Sarah två stycken EM-guld, trots att hon bara deltog inledningsvis på mästerskapen - med full koncentration på de Olympiska Spelen i London. Väl i London blev det som bäst en fjärdeplats för den unga talangfulla simmerskan som har mycket ogjort i bassängerna - nu med sikte mot Rio 2016.

Årets manlige simmare: Stefan Nystrand
Stefan avslutade sin internationella simkarriär med att deltaga på EM och OS 2012. Bäst lyckades han på EM i våras där han på 50m fritt noterades för en fin silvermedalj.

Årets bäst kvinnliga juniorsimmare: Sarah Sjöström
Vid Europamästerskapen i våras simmade hon hem EM-guld, vid OS i London blev det som bäst en fjärdeplats. Sarah har under året också slagit flera svenska rekord.

Årets bäst manlige juniorsimmare: Johannes Skagius
Johannes tog 3 SM-guld i november. Vid Europa Juniormästerskapn simmade han till sig 1 silver och 1 brons.

Årets kvinnliga polospelare: Louise Hazell
för hennes goda speluppfattning och styrka framför mål. Louise har trots sin ungdom gjort otaliga mål i hårda situationer framför mål. Louise är även en mycket bra lagspelare som hela tiden stöttar sina lagkamrater.

Årets manlige polospelare: David Nilsson
för hans säkra skytte och blixtrande simning. David har fått en nytändning i Järfälla och ställer till mycket besvär för motståndarna med sina kontringar, som oftast ger resulta

Årets kvinnliga simhoppare: Anna Lindberg
Anna gjorde en fantastisk säsong med dubbla EM-GULD i Eindhoven på 1 och 3m.
Hon gjorde sitt 5:e OS och blev där 10:a. Den enda simhopperskan i världen som har gjort 5 OS.
Anna vann också segern vid GP tävlingarna i Montreal.

Årets manlige simhoppare: Christofer Eskilsson
Christofer gjorde en mycket bra säsong 2012 och kvalade in och tävlade på OS i London.
Vid World Cup i februari blev han trea i försökstävlingen på 10m och blev 11:a i finalen. Han slog världen med häpnad med sin hoppning i försökstävlingen. Christofer gjorde en bra säsong även i synchro tillsammans med Jesper Tolvers.

Årets konstsimmare: Malin Gerdin
Malin har placerat svenskt konstsim på den internationella kartan igen genom sin 13:e plats, precis utanför final, vid EM 2012. Malin utgör ett föredöme för övriga svenska konstsimmare och som nybliven senior har hon framtiden för sig.

Årets masterssimmare: Leonard Bielicz
Tre guld och ett silver på Masters-VM i Italien, i en av de tuffaste åldersklasserna. Han blev även förste 60-åring i Europa under minuten i kort bana.

Årets simidrottstränare: Carl Jenner
Tränaren bakom Södertörns Simsällskap och Europamästarinnan Sarah Sjöström. Sarah som placerade sig på dubbla andraplatser på världsrankingen och tog två EM-guld 2012.

Årets funktionär: Thomas Röhss
I år har juryn fastnat för en funktionär i konstsimmets värld. Thomas Röhss från Järfälla SImsällskap var med och dömde vid EM 2012 men också andra internationella tävlingar. Har varit med och tekniskt implementerat internationellt datastöd för poängberäkning i svenskt konstsim. LEN-utbildad.  Rutinerad tävlingsledare, senast vid USM i Stockholm. Ingår i konstsimsutskottet från och med 2013 med ansvar för nationell tävlingsverksamhet och domarfrågor.

Läs mer på Svenska Simförbundets Mästerskapssida

Svensk Simidrott är en av de största och mest framgångsrika idrotterna i Sverige. Svensk Simidrott består av idrotterna Simning, Simhopp, Vattenpolo och Konstsim och är organiserad i Svenska Simförbundet som har närmare 120 000 medlemmar i 330 föreningar. Simning är en livslång idrott med närmare en miljon svenskar som motionssimmar regelbundet, totalt görs det över 30 miljoner besök i simanläggningarna runt om i Sverige varje år. Allmän simkunnighet är ett av de prioriterade områdena som Svenska Simförbundet arbetar med.