Bengt Jönsson lämnar Svenska Simförbundet

Bengt Jönsson lämnar Svenska Simförbundet

Efter fem år i Simförbundets styrelse och därefter sex år som Förbundsdirektör på Svenska Simförbundet lämnar nu Bengt Jönsson sitt uppdrag.

”Det har varit roligt och stimulerande att få återvända och arbeta konkret med sin egen idrott. Jag har haft förmånen att få leda en organisation under stor förändring, tillväxt och utveckling. När vi nu går in i en ny strategisk period 2017-2020 kännas det rätt att lämna över ansvaret”. säger Bengt Jönsson.

”Jag vill redan nu tacka Bengt för det fantastiska arbete han gjort under sina år i Svenska Simförbundet. Han har verkligen lyckats utveckla en effektiv och professionell organisation, som skapat förutsättningar för våra framgångar både på land och i vattnet. För att använda ett uttryck från idrotten har förbundet gått från klarhet till klarhet under hans ledarskap.

Vi kommer nu påbörja rekryteringen av en ny chef, som kan ta vid och fortsätta Bengts arbete då han slutar i höst. Jag hoppas och tror att Bengt, efter det att han slutat sin anställning i förbundet, ändå kommer vara aktiv inom Svensk Simidrott på ett eller annat sätt.” säger Ulla Gustavsson, ordförande i Svenska Simförbundet.

Bengt sista arbetsdag är den 31 augusti 2016.

Svensk Simidrott är en av de största och mest framgångsrika idrotterna i Sverige. Svensk Simidrott består av idrotterna Simning, Simhopp, Vattenpolo, Konstsim och Öppet Vatten och är organiserad i Svenska Simförbundet som har närmare 120 000 medlemmar drygt 300 föreningar. Simning är en livslång idrott med närmare en miljon svenskar som motionssimmar regelbundet, totalt görs det över 30 miljoner besök i simanläggningarna runt om i Sverige varje år. Vi blev under 2014 utsedda till "Årets idrottsförbund”. Vår vision är en simidrott i världsklass i ett Sverige där alla kan simma.