E.ON och Svenska Simförbundet fortsätter samarbeta för trygghet och framgång i vattnet

Svenska Simförbundet och E.ON har samarbetat under nio år och i dagarna förlängdes detta med ytterligare två år. Som huvudsponsor till Svenska Simförbundet fokuserar E.ON samarbetet på tre delar; simkunnighet, motionsidrott och elitsatsning.

- "Att E.ON väljer att förlänga samarbetet efter nio år som huvudsponsor till Svensk Simidrott visar på en långsiktighet och en vilja att fortsätta vårt framgångsrika samarbete i och kring den verksamhet vi bedriver. E.ONs medverkan genom åren har varit av stor betydelse för utvecklingen av vår idrott," säger Förbundsdirektör Bengt Jönsson.

- "Vi är stolta över att arbeta med Svenska Simförbundet. Det är ett samarbete som hela tiden utvecklas och vi jobbar mot ett viktigt, gemensamt mål: att alla barn och vuxna ska känna sig trygga i vattnet och känner att de kan njuta av och utveckla sin simkunnighet", säger Stina Liljekvist, Chef Varumärke & Marknad E.ON Sverige.

Vattenprovet visar på ökat intresse för träning och tävling på öppet vatten

Simning är en träningsform som alla kan utöva – ung som gammal, motionär som elitsimmare. Basen är simkunnighet och detta drivs genom testet och märket Vattenprovet. Vattenprovet har funnits sedan 2005 och finns för både bassäng och öppet vatten. Testet motsvaras av definitionen för simkunnighet och genomförs genom att personen ska falla i djupt vatten och få huvudet under ytan för att sedan, när denne tagit dig upp till ytan igen, i en följd ska simma 200 meter varav 50 i ryggläge.

De senaste åren har intresset för Öppet vatten ökat i takt med att allt fler motionslopp erbjuds. Från och med 2013 finns därför även ett Vattenprovet märke för Öppet Vatten.

Årets Idrottsförbund 2014 - Svensk Simidrott är en av de största och mest framgångsrika idrotterna i Sverige. Svensk Simidrott består av idrotterna Simning, Simhopp, Vattenpolo, Konstsim och Öppet Vatten och är organiserad i Svenska Simförbundet som har närmare 120 000 medlemmar i 320 föreningar. Simning är en livslång idrott med närmare en miljon svenskar som motionssimmar regelbundet, totalt görs det över 30 miljoner besök i simanläggningarna runt om i Sverige varje år. Vår starka framfart såväl resultat- som utvecklingsmässigt, har gjort att vi som enda förbund fyra gånger belönats med utmärkelsen "Årets idrottsförbund"