Högintressant JSM i Kristianstad

4-7 februari arrangeras Junior-SM i simning med Kristianstads SLS som arrangör. Ett JSM som förbundskaptenen Thomas Jansson följer på plats:

- Svensk juniorsimning uppvisar en resultatmässigt uppåtgående trend vilket främst syns på höstens resultat under Svenska simspelen, World Cup i Stockholm, kortbane-EM i Istanbul och nu senast på kortbane-SM i Göteborg. Jag förutsätter att den trenden håller i sig under JSM så vi fortsätter att närma oss världseliten inför OS 2012 och 2016.

Den mest meriterade JSM-deltagaren är världsmästarinnan och världsrekordhållerskan, Sarah Sjöström, Södertörns SS, som belönades med priset Årets Prestation under Idrottsgalan. Nyblivna EM-silvermedaljösen, Emma Svensson, Upsala S, hamnar också i fokus under JSM precis som flera av de nyblivna SM-vinnarna och svenska juniorrekordhållarna, Mattias Carlsson*, Uddevalla Sim, Måns Hjelm, SS Iden, Anton Lagerqvist, Göteborg Sim och Christoffer Wallin*, Helsingborgs S.

Fler SM-medaljörer med svenska juniorrekord som förgyller JSM-tävlingarna är Martina Granström, Jönköpings SS och Stina Gardell*, Spårvägen SF som deltog i sommarens VM samt Una Finnman, SK Ran.

I JSM deltar ungefär 400 individuellt tävlande och ytterligare 200 lagkappssimmare från totalt 70 klubbar.

Följ JSM i realtid via Live Timning och ta del av kommentarer samt resultat på Simförbundets mästerskapssida under länken http://www.simforbundet.se/masterskap/2010/jsm25/start.html

Försök genomförs kl 10.00 torsdag-söndag och finaler kl 18.00 torsdag-fredag samt 17.00 lördag-söndag.

För mer information, kontakta förbundskaptenen Thomas Jansson, tel 070-662 22 22.

* har även svenska seniorrekord