Starka simtrupper siktar högt i FINA/ARENA Swimming World Cup

Mellan 10 oktober-16 november tävlar världens bästa simmare i FINA/ARENA Swimming World Cup som arrangeras av internationella simförbundet FINA, ARENA, OMEGA och sju nationella tävlingsarrangörer, däribland Svenska Simförbundet. Efter intensivt tävlande i sex World Cup-deltävlingar koras slutligen totalcupssegrarna - bäste manlige och kvinnliga simmare - i den avslutande World Cup-finalen i Berlin.

Fjolårets totalcupssegrare, Therese Alshammar, totaltvåan Stefan Nystrand och totalfyran Josefin Lillhage siktar minst lika högt även i år. Nystrand deltar i alla sju World Cup -tävlingar, Alshammar i sex och Lillhage i fyra.

Stefan Nystrand om sitt deltagande i årets alla World Cup-deltävlingar:
- Jag vill göra en hel världscupcirkus, då får jag bättre förutsättningar att placera mig så högt som möjligt. Förra året var jag med i endast tre och hade egentligen ingen chans att ta totalsegern från Randall Bal som deltog i varje World Cup -tävling.

- Första tävlingen i Belo Horisonte blir mer att känna av vilka tider det kommer att handla om och vilka jag själv kommer att kunna göra. Som mest vässad blir jag till Europatävlingarna och framförallt Stockholm, som betyder mest.

Vad betyder World Cup i Stockholm för dig?
- En riktigt högklassig internationell simtävling som jag, vi - Simförbundet och Sverige - ska vara mycket stolta över. Klart att det betyder mest att få simma på hemmaplan under sådana förhållanden, en härlig publikfest som dessutom direktsänds i TV i Sverige och ett 20-tal andra nationer.

Stefans tränare, Ann Forsell om Stefans World Cup-deltagande:
- Stefan behöver öka på sitt tävlande med tuffare motstånd, konkurrensen i Sverige är inte tillräcklig. Stefan gjorde sina bästa simningar i OS och satte svenska och personliga rekord men det räckte inte. Han måste matchas tuffare för att få högre mental anspänning och kunna prestera ännu bättre.

Förbundskaptenen Thomas Jansson om uttagningen av trupperna och deltagandet i FINA/ARENA Swimming World Cup:
- World Cup är en perfekt start på en ny olympiad (fyra års period). Nu är det dryga 1400 dagar till kvar till OS i London och det känns bra att både Therese och Stefan satsar på World Cup som ett led på vägen mot London 2012.

I FINA/ARENA Swimming World Cup får de tre bästa herrarna och damerna dela på totalt 2,3 miljoner kronor. Alla medaljörer i World Cup-deltävlingarna delar på totalt 650 000 kronor och för världsrekord finns en pott på totalt 318 000 kronor. Den totala prispotten är 8,4 miljoner. Svenska simmare kammade hem mest prispengar av alla deltagande simnationer i 2007 års World Cup-serie, (mer info nedan)

För mer info, kontakta, förbundskaptenen Thomas Jansson 070-662 22 22 och Stefan Nystrands tränare, Ann Forsell, 070-592 07 11

Truppen till World Cup i Stockholm, 11-12 november, i Eriksdalsbadet, kungörs i slutet av september.
Simtrupperna till de sex övriga World Cup-tävlingarna, se nedan.

Se prispengarnas fördelning vid 2007 års FINA/ARENA Swimming World Cup på Christer Magnussons statistiksida under länken:

Media inbjuds till WC i Stockholm, 11-12 november. V v ackreditera er senast 2 november under länken:

World Cup-trupper 2008

Belo Horizonte 10-12 oktober
Josefin Lillhage, Stockholm
Rebecca Ejdervik, Täby

Durban 17-18 oktober
Josefin Lillhage, Upplands Väsby
Simon Sjödin, Stockholm

Sydney 25-26 oktober
Stina Gardell, Stockholm
Sarah Sjöström, Stockholm