Therese Alshammar framröstad som årets simmerska 2010

En omröstning genomförd av Europeiska Simförbundet har utsett Therese Alshammar till ”Årets simmerska 2010”. Utmärkelsen offentliggörs i kommande nummer av LEN Magazine (det Europeiska Simförbundets officiella organ). Tidningen har gjort en lång intervju med Therese där hon bland annat säger:
- Medaljer är trevliga den dag du faktiskt vinner dem, men att bli utsedd till ”Årets simmerska” är trevligt på ett annat sätt. Det är en summering av året som gått. Olika tävlingar och lopp har olika betydelse och karaktär, ibland känner du att du inte riktigt fått till det eller att du skulle gjort enskilda delar bättre, det är en konstant process. Därför är det skönt att vinna något när du ligger hemma på soffan och just då inte har behövt prestera någonting.

Therese Alshammar vann fem medaljer vid EM i Budapest i somras varav två av dem var guld (50 frisim och 50 fjärilsim). Therese har nu 67 mästerskapsmedaljer (OS, VM, EM) vilket gör henne till Europas mest framgångsrika simmerska genom tiderna.

I LEN Magazine kan du läsa hela intervjun med Therese. Hon ger bland annat råd till unga talanger som drömmer om OS-medaljer och berättar om hur en röd dunjacka sporrade henne till hennes första SM-titel.

LEN Magazine

Tvåa i omröstningen om Europas bästa simmerska blev Katinka Hosszu från Ungern. Hon vann tre EM-guld i Budapest (200 medley, 200 fjäril och 4x200 frisim). Trea blev brittiskan Francesca Halsall. Camille Lacourt, Frankrike röstades fram som ” Årets manlige simmare 2010”.

På torsdag den 4 november klockan 14.00 finns möjlighet att träffa Therese Alshammar i Eriksdalsbadet i Stockholm. Hon medverkar då på en pressträff inför Världscupfinalen. Intresserade journalister anmäler sitt deltagande till Karin Hamberg, kommunikationsansvarig, Svenska Simförbundet, karin.hamberg@simforbundet.se