Thomas Jansson slutar som sportchef

Thomas Jansson har meddelat att han vill lämna sin befattning som sportchef på Svenska
Simförbundet.

– Jag har haft sex underbara år i svensk simning. Det är en lång tid på en position som den här som
innebär många resor och mycket frånvaro. Mitt beslut har vuxit fram under en tid. Jag har heller inte
känt mig helt bekväm i min nya roll som sportchef och väljer därför att lämna mitt uppdrag, säger Thomas Jansson.

– Vi beklagar att Thomas lämnar oss. Han har gjort ett mycket bra jobb under sina år på Simförbundet. Han har förtjänstfullt lett landslaget och arbetet med att förbereda och starta upp High Performance Center på Eriksdalsbadet. Han har också varit mycket aktiv i den viktiga rekryteringen av den nya rikstränaren Greg Salter från Australien, säger Svenska Simförbundets ordförande Sven von Holst.

Ansvariga för EM-uttagningen blir rikstränare Greg Salter, förbundschef Bengt Jönsson och assisterande sportchef Kenneth Magnusson. Det blir också de som ansvarar för att förbereda och leda truppen under EM i Budapest.

– Sportchef simning är en av nyckelpositionerna i Svenska Simförbundet och vi ska direkt efter EM att
påbörja rekryteringsarbetet efter en ny sportchef, säger Bengt Jönsson, förbundsdirektör.

För mer information: Ordförande Sven von Holst, mobiltelefon: 070-578 25 35 eller
förbundsdirektör Bengt Jönsson, 070-658 12 58.