Vattenprovstagning på Simkunnighetens dag i Visby

Idag arrangeras Simkunnighetens dag runt om i landets simhallar. Solbergabadet i Visby var inget undantag. Klockan 10.00 i morse arrangerade Wisby Simsällskap i samarbete med Svenska Simförbundet en simkunnighetsaktivitet med Vattenprovstagning.

Elina Hörling, 13 år, tog Vattenprovet tillsammans med Simförbundets ordförande Sven von Holst. Fastän Elina simtränar i Wisby Simsällskaps medleygrupp, tyckte hon att Vattenprovet var ganska svårt. Efter simturen fick hon ta emot Vattenprovsmärket och en tröja av Simförbundets ordförande.
- Det här är första gången vi arrangerar Simkunnighetens dag och det är glädjande att se att det finns ett stort intresse för att jobba för att öka simkunnigheten. Alla insatser vi kan göra för att öka simkunnigheten är viktiga eftersom vi vet att det varje år sker många drunkningsolyckor. Varje olycka är för mycket, säger Sven von Holst, efter simpasset i Solbergabadet.
Direkt efter simaktiviteten fortsatte ordföranden till Simförbundsmötet som hålls i Visby.
- För oss är det viktigt att sprida våra årsmöten runt om i landet och att vara här på Gotland är självklart jätteroligt.
I Solbergabadet fortsatte märkestagningen hela dagen.
Ett annat av Simförbundets märken som är värt att uppmärksamma är Simborgarmärket, som fyller 75 år i år.
- I samband med Vansbrosimningen i sommar kommer vi att göra särskilda aktiviteter kopplat till märket. Alla insatser för att öka simkunnigheten i landet är viktiga, poängterar Sven von Holst.

För mer information Simkunnighetens dag, kontakta Anders Höglund, tel 08-627 46 44.
Läs mer dagen på www.simkunnighet.se.